Een goedkoop mobiel abonnement is binnen handbereik. Op basis van je verbruik en wensen tonen wij de goedkoopste mobiele abonnementen van dit moment. Zelf abonnementen vergelijken en ranglijstjes bijhouden? Bespaar tijd en moeite met onze vergelijker. Je gsm abonnement vergelijken doe je hier!

  • Wij zijn onafhankelijk en vergelijken de beste en goedkoopste mobiele telefoonabonnementen.
  • Alle populaire telefoons zijn beschikbaar met de abonnementen.
  • Het abonnement sluit je af bij de provider zelf.
  • Overstappen is erg eenvoudig. Lees meer: overstappen Sim Only en FAQ Telefonie & Sim Only
  • Je kunt ook een geheel nieuwe aanvraag doen. Het hoeft geen overstap te zijn.

Mobiel abonnement vergelijken

Als je de keuze moet maken tussen mobiele abonnementen zijn er veel verschillende factoren waar je op moet letten. Behalve de keuze wat voor specificaties je in je abonnement wilt is het ook een belangrijke keuze wat voor mobiele telefoon je wilt. Wil je een telefoon met Android, iOS of Windows Phone? en hoe vaak gebruik je je telefoon om te bellen, sms’en en internetten?

Dit zijn allemaal zaken waar je op moet letten bij het kiezen van een abonnement in combinatie met een telefoon. Hieronder staan nog een aantal onderwerpen waarmee je meer inzicht krijgt in de wereld van mobiele abonnementen.

Wat is een gsm + abonnement?

Als consument heb je een zeer uitgebreide keuze op het moment dat je een nieuwe mobiele telefoon zoekt. Je hebt de keuze uit verschillende besturingssystemen, verschillende merken en binnen deze merken ook nog veel verschillende type telefoons. Dan heb je bij het kiezen van een passend abonnement ook nog de keuze tussen een behoorlijk aantal providers, die ook weer veel verschillende abonnementen aanbieden.

Het is verstandig om eerst een telefoon te zoeken die je aanspreekt en daarna de abonnementen te vergelijken die mogelijk zijn. Een mobiel abonnement vergelijken doet u in de vergelijker.

Ongeveer vier op de tien Nederlanders kiest momenteel voor een telefoonabonnement inclusief een mobiele telefoon. Dit houdt in dat consumenten een telefoon kiezen in combinatie met een mobiel abonnement met bepaalde kenmerken (aantal minuten bellen, aantal sms’jes en aantal MB’s) en daar maandelijks een vast bedrag voor betalen. Bij sommige abonnementen, vooral de wat duurdere, zit de telefoon gratis bij het abonnement inbegrepen. Bij de wat goedkopere abonnementen is het normaal om een klein bedrag bij te betalen voor het toestel.

Telefoonabonnementen vergelijken en kiezen

Welke mobiele telefoon je wilt is meestal na een korte vergelijkperiode wel duidelijk. Wat vaak niet meteen duidelijk is, is welk abonnement je nodig hebt. Je weet immers nooit van tevoren hoe vaak je je telefoon gaat gebruiken per maand. Het is wel mogelijk schattingen te maken over je mobiele telefoonverbruik.

Hiervoor is het belangrijk om te weten te komen op welke aspecten een abonnement kan verschillen. De belangrijkste verschillen zitten in het aantal belminuten, de sms’jes en de hoeveelheid MB’s die je mag gebruiken. Hoeveel je belt en sms’t in een maand is meestal wel ongeveer te bedenken, maar vooral je internetverbruik is tegenwoordig lastig in te schatten.

Als je twijfelt over de grootte van je mobiele abonnement is het verstandig om een iets ruimer abonnement te nemen dan je denkt. Het is namelijk zo dat als je buiten je bundel belt, sms’t of gebruikmaakt van internet de providers een veel hogere prijs vragen en het mogelijk is dat je ongewild behoorlijk hoge kosten kunt maken.

Als je totaal geen idee hebt hoeveel minuten, sms’jes en/of mobiel internet je gebruikt kan onderstaande tabel je misschien wel helpen. Deze cijfers zijn een indicatie voor wat voor abonnement je ongeveer nodig hebt en zijn gebaseerd op gemiddelden.

Minder dan een gemiddelde gebruikerGemiddelde gebruikerMeer dan een gemiddelde gebruiker
Aantal minuten bellen< 100 minuten100-200 minuten> 200 minuten
Aantal sms’jes sturen< 100 sms’jes100 sms’jes> 100 sms’jes
Aantal MB’s internet gebruiken< 200 MB’s200-1000 MB’s> 1000 MB’s

*Deze aantallen zijn per maand

Het verschil tussen de minuten en sms’jes is voor de verschillende ‘soorten’ gebruikers niet zo groot, dit komt mede omdat er steeds meer via het internet gecommuniceerd wordt. E-mail, Skype en vooral Whatsapp zijn steeds populairder. Het verschil in het internetverbruik is groter, omdat er steeds meer video’s (zowel Youtube als gemiste televisieprogramma’s) bekeken worden op de mobiele telefoons.

Je bel- en sms gedrag is voor meestal wel redelijk in te schatten, in tegenstelling tot je mobiele internet verbruik. Een zeer belangrijke factor hiervoor is ook of je thuis een draadloos netwerk hebt: als je je telefoon met WiFi verbindt gebruikt deze helemaal geen mobiel internet uit je bundel. Als je dus veel thuis bent, is het goedkoper om een kleiner internetbundel te nemen.

Ben je juist veel onderweg met je mobiele telefoon? Dan kan het verstandig zijn om een wat ruimere internetbundel te nemen. Bekijk de verschillende abonnementen nu in de vergelijker!

Mobiel abonnement met onbeperkt internet

Mobiel internet is een steeds belangrijker wordend onderdeel in het dienstenaanbod van mobiele providers. Providers doen grote investeringen in een beter, sneller en stabieler netwerk en mede door de komst van 4G gebruiken steeds meer mensen steeds meer mobiel internet.

Als je in je abonnement voor een internetbundel gekozen hebt, ben je gebonden aan een bepaalde hoeveelheid data, of je moet veel te veel willen betalen buiten je internetbundel. Daarom zijn sommige providers met iets anders gekomen; sommige abonnementen bieden onbeperkt internet aan. Hiermee heb je dus nooit meer last van hoge kosten buiten je bundel. In de meeste gevallen is het zo dat de internetsnelheid fors naar beneden gaat als je je data uit de bundel verbruikt hebt.

Verschil tussen een abonnement en prepaid bellen

Het verschil tussen een telefoon met een abonnement en prepaid bellen is simpel gezegd dat je bij een abonnement een vast bedrag per maand betaalt om je telefoon te gebruiken en bij prepaid bellen heb je een tegoed wat je zelf op moet waarderen als deze op is. Vaak hebben mensen met prepaid een goedkope mobiele telefoon die weinig gebruikt wordt.

Twee op de drie Nederlanders heeft een telefoon met een abonnement (zowel sim only als een abonnement in combinatie met een telefoon). Dit is voor de meeste mensen gemakkelijker en overzichtelijker bij de aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon. Overzichtelijker omdat er een vast maandbedrag is wat elke maand betaald moet worden en gemakkelijker omdat er niet in één keer een groot bedrag betaald hoeft te worden.

Prepaid telefoons worden steeds minder populair en veel mensen maken de overstap naar een telefoon met een abonnement. De reden hierachter is dat meer mensen een smartphone willen welke geoptimaliseerd is voor een verbinding met het internet. Wil je een nieuwe gsm zonder te veel te betalen? Ga dan in de vergelijker op zoek naar het goedkoopste mobiel abonnement.

Nummerbehoud bij een nieuw mobiel abonnement

Als je een nieuw abonnement afsluit, hoort hier in principe ook een nieuw telefoonnummer bij. Als je aangeeft in je bestelling dat je je huidige nummer wilt behouden kan dit bij alle providers gratis geregeld worden. Dit betekent dat je gewoon op hetzelfde nummer bereikbaar bent en je dus niet iedereen om je heen op de hoogte hoeft te stellen dat je telefoonnummer veranderd is.

Het is wel belangrijk dat je dit aangeeft bij je bestelling!

Als je een nieuw abonnement afsluit zegt je nieuwe provider je huidige abonnement op, dit hoef je dus niet zelf te doen. Dit kun je doen vanaf 60 dagen voor de contract einddatum van je abonnement. Als je van prepaid naar een abonnement overstapt, is het belangrijk om op te letten dat je al je beltegoed verbruikt hebt. Dit is na het overzetten van je telefoonnummer namelijk onbruikbaar. Verder is het ook belangrijk dat je je simkaartnummer van je huidige simkaart weet, want deze moet je invullen als je aangegeven hebt dat je nummerbehoud wilt (staat achterop de simkaart).

Huidige abonnement verlengen

Verlengen van je huidige abonnement is een mogelijkheid als je abonnement bijna afgelopen is. Je abonnement stilzwijgend laten verlengen is ook een optie, maar zelf verlengen kan veel voordelen hebben. Doordat je bij dezelfde provider blijft, behoud je automatisch je telefoonnummer en je abonnement wordt aangepast naar de nieuwe abonnementsvorm die je gekozen hebt. Een ander voordeel is dat je geen aansluitkosten hoeft te betalen als je verlengt bij dezelfde provider.

Je abonnement verlengen kan al voordat het abonnement afgelopen is. Het is afhankelijk van de provider vanaf wanneer dit precies is. Bij Tele2, Telfort, T-Mobile en Vodafone kan dit vanaf 4 maanden voor de einddatum. Bij KPN kan dit vanaf 6 maanden voor de einddatum.

Tips voor goedkopere mobiele abonnementen

Providers bieden veel verschillende abonnementen aan. Vooral omdat mobiel internet steeds belangrijker wordt zit er in de grootte van je internetbundel de meeste kostenspreiding. Daarom kan het veel geld schelen als je je internetverbruik zo laag mogelijk houdt. Dit kan je doen door op zoveel mogelijk plaatsen met draadloos internet (WiFi) te verbinden. Zo wordt er geen data vanuit je internetbundel verbruikt. Verder kost het bekijken van bijvoorbeeld Youtube filmpjes via mobiel internet in verhouding erg veel data. Ook het gebruiken van navigatiesoftware kan veel data kosten, omdat de telefoon steeds de nieuwe plattegronden moet downloaden.

  • Verbind waar mogelijk je telefoon met een draadloos netwerk
  • Kijk geen filmpjes via mobiel internet vanwege hoog dataverbruik

Zoek een goedkoop mobiel abonnement dat bij je past in de vergelijker.