Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring
Sluiten
whatsapp
call-icon

Eindafrekening

Indien je van energieleverancier overstapt, zal je van je huidige energieleverancier een eindafrekening krijgen. Op de eindafrekening staat hoeveel kWh elektra en m³ gas je in de daarvoor geldende periode hebt verbruikt en de kosten die daar aan vastzitten. Alles staat bij elkaar op één factuur.

De hoogte van je eindafrekening is dus afhankelijk van de hoogte van je energieverbruik. De hoogte van je energieverbruik wordt vastgesteld aan de hand van de (door jou opgegeven) meterstanden. Indien je een juiste eindafrekening wilt ontvangen dien je, binnen de daarvoor gestelde termijn, je meterstanden door te geven. Deze standen kun je in sommige gevallen online en anders telefonisch doorgeven. Mocht je, door welke omstandigheden dan ook, je meterstanden niet hebben doorgegeven, zal je energieleverancier voor de eindafrekening een schatting maken van je meterstanden.

Verder kun je, naast je klantgegevens, verwachten de volgende specificaties op je eindafrekening aan te treffen:

–    De leveringskosten (zie hierboven);
–    De kosten voor energietransport van de netbeheerder: (Je hebt, afhankelijk van je woonplaats, de volgende netbeheerder: Liander, Obragas, Enexis, Rendonet, Stedin, Intergas, Endinet, Cogas, Westland Infra of Delta);
–    De meterkosten (kosten voor meterhuur, -beheer en –onderhoud);
–    Energiebelasting;
–    Eventuele administratiekosten en/of boete bij contractbreuk;

Mocht je met je energieleverancier onenigheid hebben over de eindafrekening, kun je een bezwaar indienen bij de desbetreffende leverancier. In het bezwaar neem je op waarom je ontevreden bent over je eindafrekening of de oplossing waarmee de energieleverancier komt en een reactie termijn (bijvoorbeeld binnen drie weken).  In de Algemene Voorwaarden van de energieleverancier staat aangegeven hoe en wanneer (binnen welke periode) je een bewaar kunt indienen.

Mocht je er samen met je energiemaatschappij niet uitkomen kun je de Geschillen commissie Energie & Water aanschrijven www.sgc.nl of Geschillen commissie Energie & Water, Postbus 90600, 2509 LP  Den Haag. De uitspraak die deze commissie doet over de eindafrekening, is bindend voor beiden partijen.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je mist nooit meer de beste energiedeals!

Laatste nieuws

Blijf up-to-date van het laatste energie nieuws
Door: Lisa Park

Een energiecontract aanvragen: hoe werkt dat?

De kans is groot dat je Easyswitch bezoekt omdat je overweegt naar een andere energieleverancier over te stappen. Hoe energie aanvragen of het wisselen van...

Lees meer
Door: Lisa Park

Kwart Nederlanders kent verschil groene en grijze energie niet

Vier op tien niet bereid extra te betalen voor groene stroom 26 procent van de Nederlanders is niet op de hoogte van het type stroom dat zij dagelijks in huis...

Lees meer
Door: Willemijn

Samenwerking met HomeQGo: We gaan jou helpen verduurzamen

Vandaag gaat onze samenwerking met het bedrijf HomeQgo van start om jou actief te helpen met het verduurzamen van je huis. Met de tools van HomeQgo maken we...

Lees meer