whatsapp
call-icon

Jaarafrekening

Eens in het jaar ontvang je van je energieleverancier een jaarafrekening. De meeste leveranciers noemen dit de jaarafrekening, enkele leveranciers noemen het de jaarnota. Een populaire misvatting is dat deze jaarnota altijd aan het einde van het kalenderjaar wordt opgestuurd. Dat is dus niet zo. Een jaar na het afsluiten van je energiecontract ontvang je de jaarafrekening. Als je bij dezelfde energieleverancier blijft ontvang je in de opvolgende jaren de jaarafrekening ook rond diezelfde tijd van het jaar.

 

Het doel van de jaarafrekening

In de jaarafrekening zie je of het geschatte verbruik voor het afgelopen jaar overeenkomt met het daadwerkelijke verbruik. Op basis van een schatting maak je elke maand een voorschotbedrag over aan je energieleverancier. Aan het eind van het jaar kom je te weten of dit voorschotbedrag te hoog, te laag of precies goed is geschat. Heb je minder verbruikt? Dan krijg je geld terug. Als je meer hebt verbruikt, moet je een bedrag bijbetalen.

 

Hoe wordt de jaarafrekening opgesteld?

Om je verbruik vast te stellen op de jaarafrekening moet je energieleverancier weten wat de meterstanden zijn. Dit kan op verschillende manieren:

  1. Je energieleverancier vraagt je de meterstanden door te geven. Dit kan per meterkaart in de post, telefonisch of via de website.
  2. Een meteropnemer van de energieleverancier komt langs om de meterstanden op te nemen.
  3. De slimme meter stuurt jouw meterstanden door.
  4. Op basis van een schatting maakt je energieleverancier een jaarafrekening op.

 

Waarom een schatting op mijn jaarafrekening?

Als het tijd is om de jaarafrekening op te stellen, stuurt je energieleverancier je het verzoek de meterstanden door te geven. Als je niet of niet op tijd de meterstanden doorgeeft, zal je energieleverancier een schatting van je verbruik moeten maken. Dit kan betekenen dat de jaarafrekening een hoger of lager verbruik aangeeft dan werkelijk plaats heeft gevonden. Op de jaarafrekening zie je staan dat het verbruik is geschat.

 

Hoe is mijn jaarafrekening opgebouwd?

Je vindt een overzicht van de volgende kosten op de jaarafrekening:

  • Leveringskosten;
  • Transportkosten;
  • Meterkosten;
  • Energiebelasting;
  • Administratiekosten;
  • Eventuele welkomstkorting.

De leveringskosten zijn meestal verder gespecificeerd voor elektriciteit en stroom. In de specificatie zie je het verbruik en het energietarief terug. Je kunt controleren of dit overeenkomt met de opgegeven meterstanden. De transportkosten betaal je voor de diensten van de netbeheerder. De meterkosten zijn voor huur, beheer en onderhoud van de meter.

 

Wat moet ik doen als ik een jaarafrekening ontvang?

Als je de jaarafrekening ontvangt, moet je controleren of deze klopt. Op de jaarnota zie je een specificatie van de verbruikte stroom en gas. Stroom wordt in kWh aangegeven en gas in m3.  Pak je meterstanden van vorig jaar erbij en vergelijk deze met je huidige meterstanden.

 

Ik heb mijn jaarafrekening gecontroleerd. Wat nu?

We gaan er gemakshalve vanuit dat de jaarafrekening klopt. Is dit niet het geval? Lees een stuk door, daar vind je een stappenplan voor als jouw jaarafrekening niet klopt. Klopt jouw jaarafrekening wel en heb je een contract voor een jaar of onbepaalde tijd afgesloten? Volg dan deze stappen om weer op je energierekening te besparen.

 

Stap 1 – Maak een overzicht

De jaarafrekening is heel handig als je van plan bent te besparen op je energie. Het geeft je inzicht in je kosten. Noteer hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt. Vergeet ook niet te noteren hoeveel je voor het hele jaar kwijt was aan de energierekening.

 

Stap 2 – Dit niet vergeten!

Je moet bij het opstellen van je kostenoverzicht twee zaken niet vergeten. Als eerste ga je waarschijnlijk een ander tarief betalen. Had je een contract met vaste tarieven? Bij een stilzwijgende verlenging gaat dit contract over naar een contract met variabele tarieven. Als tweede moet je een eventuele welkomstkorting niet vergeten. Deze krijg je in het volgende jaar niet meer als je bij dezelfde energieleverancier blijft.

 

Stap 3 – Kies (weer) de beste deal

In de jaarafrekening staan precies de gegevens die je nodig hebt om een goede vergelijking te maken. Gebruik de verbruiksgegevens uit je jaarafrekening om een vergelijking voor jouw persoonlijke situatie te maken. Met onze energievergelijker de energieleverancier die het beste aansluit op je verbruik en wensen.

 

Mijn jaarafrekening klopt niet. Wat nu?

Je hebt je jaarafrekening gecontroleerd en komt tot de conclusie dat deze niet klopt? Dit kan meerdere redenen hebben. Misschien is het verbruik door je leverancier verkeerd geschat of is er een administratieve fout gemaakt. Wat kun je dan het beste doen?

 

1. Bel of mail je energieleverancier

Als eerste neem je contact op met de leverancier. Zorg dat je de correcte meterstanden doorgeeft. Als de leverancier je verbruik heeft moeten schatten, wordt het verbruik op de jaarafrekening aangepast. Misschien is er bij de invoer van je meterstanden een administratieve fout gemaakt. Dit kan ook eenvoudig worden aangepast. Je komt er niet uit met de leverancier? Dan ga je door naar stap 2.

 

2. Een klacht indienen

Als je er in de vorige stap met je energieleverancier niet uit kwam, moet je een officiële klacht indienen. Pak de Algemene Voorwaarden van je energieleverancier erbij. Hierin vind je terug hoe je een bezwaar moet indienen en wat de termijn hiervoor is. Wees in je bezwaarbrief concreet over je klacht. Geef in de brief aan dat je een reactie verwacht en noem hier ook een termijn bij (bijvoorbeeld 4 weken). Verstuur de brief per aangetekende post. Als je geen reactie hebt gehad van de leverancier, kun je wachten tot hun besluit voordat je de rekening betaalt.

 

3. Geschillencommissie Energie en Water

Je hebt een besluit over je klacht ontvangen, maar je bent het niet eens met de beslissing? Dan kun je nog naar de Geschillencommissie Energie en Water stappen. De meeste energiebedrijven zijn hierbij aangesloten. Je moet wel een kleine bijdrage betalen om van de Geschillencommissie gebruik te kunnen maken. Als je in het gelijk wordt gesteld, moet de energieleverancier dit betalen.
En anders?

Als het echt niet wil lukken met je huidige energieleverancier, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om over te stappen naar een nieuwe leverancier. Maak gebruik van onze klantbeoordelingen en voorkom dat je weer ontevreden bent over je energieleverancier. Gebruik onze vergelijker om de beste prijzen te vinden. Zo kun je een afgewogen keuze maken tussen de prijs en de kwaliteit van de service.

 

Vergelijk energie »

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je mist nooit meer de beste energiedeals!

Laatste nieuws

Blijf up-to-date van het laatste energie nieuws
Door: Willemijn

Duurzame energie in Nederland, zo staan we ervoor

We bevinden ons midden in de energietransitie en de klimaatdoelstellingen van 2020 komen dichterbij. Steeds meer mensen worden zich hiervan bewust en willen...

Lees meer
Door: Willemijn

Energierekening voor kwetsbare groep onduidelijk en te hoog

Als je je geldzaken niet op orde hebt, kun je bij een nieuw energiecontract tegen een hoge waarborgsom aanlopen. Geef je een budgetbeheerder de...

Lees meer
Door: Sander de Wit

1 huis maar meerdere energieleveranciers, iets voor jou?

Vanaf 2018 kun je ervoor kiezen om stroom van meerdere energieleveranciers af te nemen. Via een tweede elektriciteitsmeter kun je zelf bepalen welke apparaten...

Lees meer