Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring
Sluiten
whatsapp
call-icon

Een energiecontract aanvragen: hoe werkt dat?

De kans is groot dat je Easyswitch bezoekt omdat je overweegt naar een andere energieleverancier over te stappen. Hoe energie aanvragen of het wisselen van energieaanbieder precies in zijn werking gaat, is echter niet voor iedereen duidelijk. Wij leggen je daarom precies uit hoe alles werkt, zodat je weet wat je kan verwachten als je een nieuw energiecontract aanvraagt.

Stap 1: Vergelijken
De eerste stap als je een nieuw energiecontract wilt afsluiten, is gebruikmaken van onze energievergelijker. Hier zie je een handig overzicht van alle energieleveranciers en de tarieven die zij hanteren, zodat je zeker weet dat je niet te veel gaat betalen. Je moet, voor een kloppend overzicht, de volgende gegevens invullen in de vergelijker: aantal personen in huishouden, postcode, huisnummer en huidige energieleverancier. De tarieven die je te zien krijgt, zijn gebaseerd op het gemiddelde verbruik voor jouw situatie.

Weet je precies wat je jaarverbruik is? Dan kan je dit invullen in plaats van het aantal personen in huishouden aan te geven. Je krijgt dan resultaten te zien die volledig zijn gebaseerd op jouw verbruik. De lijst is gerangschikt van voordeligst naar duur. Goed om te weten: het bedrag dat je uiteindelijk gaat betalen, is afhankelijk van je verbruik. Als je minder verbruikt dan je hebt opgegeven, komt je rekening goedkoper uit. Gebruik je meer stroom, dan ben je duurder uit. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Stap 2: Energie aanvragen
Zodra je een energiecontract hebt gevonden dat je af wilt sluiten, kan je dit direct via Easyswitch.nl doen. Als je het contract hebt aangevraagd, krijg je binnen één uur een bevestigingsmail van ons. Hierin vind je de tarieven, welkomstkorting en voorwaarden. Controleer deze goed!

Het is belangrijk om op tijd over te stappen, want een overstap duurt gemiddeld zes weken. Wil je sneller aangesloten worden bij je nieuwe energieleverancier? Dat is vaak mogelijk, maar dan moet je wel borg betalen.

Stap 3: De leveringsovereenkomst
Na 5 werkdagen moet je het contract (de leveringsovereenkomst) hebben ontvangen van de energieleverancier. Zodra je het contract hebt ontvangen, heb je 14 dagen bedenktijd. Controleer het contract goed, zodat je zeker weet dat o.a. de startdatum kloppen. Als je binnen je bedenktijd af wilt zien van je contract, dan kan dit.

Stap 4: Meterstanden doorgeven
Je meterstanden moet je zo’n zeven dagen voor de overstapdatum doorgeven aan de energieleverancier. Het kan zijn dat je eerder of later benaderd wordt, dit verschilt namelijk per leverancier. Je energieleverancier zal contact met je opnemen. Heb je een slimme meter? Dan worden je meterstanden automatisch doorgegeven.

Stap 5: Eindnota
Maximaal 7 dagen voordat je nieuwe energiecontract ingaat, zegt je nieuwe energieleverancier je huidige energieleverancier en -contract op. Zo ben je ervan verzekerd dat je energiecontract op tijd stopt. Je oude energieleverancier zal vervolgens een eindnota opmaken.

Let op: Soms denkt je oude leverancier dat je langer klant blijft. Ze zullen je daarom nog een rekening sturen. Je kan deze betalen; het bedrag dat je te veel hebt betaald, krijg je terug met je eindnota. Het bedrag kan ook gestorneerd worden. Je kunt nooit twee energieleveranciers tegelijkertijd hebben, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Daarnaast kan een energiecontract niet met een jaar verlengd worden zonder toezegging van een klant; het contract kan alleen verlengd worden als variabel contract en deze is vrij opzegbaar.

Stap 6: Herinnering
Je krijgt van ons een herinneringsmail wanneer je weer bijna over kan stappen, zo’n 11 maanden nadat je je contract hebt aangevraagd. Houd zelf in de gaten of je contract ook daadwerkelijk eindigt; wij kunnen de start- en einddatum van je contract niet inzien en houden daarom de datum aan waarop je het contract hebt aangevraagd.

Heb je nog vragen over energie aanvragen? Wij beantwoorden ze graag. Je kan onze klantenservice bereiken op 020 – 760 42 42 (maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur, zaterdag van 10:00u tot 16:00 uur, zondag gesloten).

Lisa Park

Bedankt voor het lezen! Ik heb dit artikel met liefde geschreven om jou te informeren. Is dat gelukt of heb je nog een vraag? Of een opmerking? Of wil je graag iets lezen over een ander onderwerp dat nog niet op onze blog staat?

Ik wil dit delen met mijn vrienden en volgers: