whatsapp
call-icon

Energierekening voor kwetsbare groep onduidelijk en te hoog

Als je je geldzaken niet op orde hebt, kun je bij een nieuw energiecontract tegen een hoge waarborgsom aanlopen. Geef je een budgetbeheerder de verantwoordelijkheid over jouw budget, dan kan deze afspraken maken met een energieleverancier en kun je onder de waarborgsom uitkomen. Voor sommige mensen betekent dit laatste echter dat zij een hoge en onbegrijpelijke energierekening ontvangen. En dan ben je nog verder van huis.

 

Kredietregistratie leidt tot hoge waarborgsom

Als je een lening aangaat of krediet afsluit krijg je een kredietregistratie. Bedrijven kunnen deze opvragen wanneer je een contract bij hen wilt afsluiten. Dit moet voorkomen dat mensen betalingsverplichtingen aangaan waar zij het geld niet voor hebben. Voor de consument kan dit echter voor obstakels zorgen, bijvoorbeeld bij het afsluiten van een nieuw energiecontract.

 

Energie wordt in Nederland gezien als basisbehoefte, wat betekent dat energieleveranciers iedereen moeten accepteren als klant. Energieklanten die negatief uit de kredietcheck komen, vormen echter een risicogroep voor leveranciers. Zij worden wel voorzien van energie, maar moeten vooraf een (hoge) waarborgsom betalen, oplopend tot €900. De borg dient als verzekering voor het geval de klant zijn betalingsverplichtingen niet na kan komen.

 

Onderzoek wijst op incorrecte energierekeningen

Energieleverancier Robin Energie accepteert klanten uit deze risicogroep zonder waarborgsom wanneer de financiën onder controle staan van een budgetbeheerder of bewindvoerder. Naar aanleiding van binnenkomende klachten over de leverancier bij consumentenprogramma Radar heeft EasySwitch.nl de jaarrekeningen van gedupeerden onder de loep genomen.

 

De onderzochte jaarrekeningen bevatten meerdere pijnpunten. Het eerste pijnpunt betreft (reken)fouten. Bij meerdere rekeningen zijn fouten gemaakt waardoor klanten tot honderden euro’s te veel betalen. Daarnaast was een van de rekeningen te onduidelijk om na te rekenen. Het laatste pijnpunt heeft te maken met de hoogte van de tarieven. Klanten van Robin Energie betalen hoge kosten voor hun energieverbruik. Vergeleken met het gemiddelde gas- en stroomtarief dat consumenten normaalgesproken kunnen kiezen, betaalt men bij Robin Energie de hoofdprijs.

 

Meer focus op de klant

Sinds dit jaar maken NLE, Nuon en Vandebron zich ook sterk voor deze specifieke doelgroep. Een positieve ontwikkeling wanneer dit betekent dat (vroegere) schulden of een negatieve kredietregistratie niet langer een obstakel hoeven te zijn bij het afsluiten van een energiecontract.

 

Aangezien het gaat om een kwetsbare groep die de controle over hun uitgaven heeft overgedragen aan een derde, moet extra goed opgelet worden dat zij niet de dupe worden van afspraken die een negatieve invloed hebben op hun budget. Het is zaak dat de afspraken tussen budgetbeheerders en energieleverancier worden gemaakt met als doel om de beste oplossing voor de klant te vinden.

 

Van budgetbeheerders kan niet verwacht worden dat zij expertkennis bezitten op het gebied van energie, maar zij zijn wel verantwoordelijk voor het creëren van een financieel gezonde situatie. Leveranciers en budgetbeheerders moeten hun kennis en verantwoordelijkheid samenvoegen om tot afspraken te komen waarbij de klant centraal staat.

 

Vanavond brengt consumentenprogramma Radar dit onderwerp aan het licht.

 

Willemijn

Bedankt voor het lezen! Ik heb dit artikel met liefde geschreven om jou te informeren. Is dat gelukt of heb je nog een vraag? Of een opmerking? Of wil je graag iets lezen over een ander onderwerp dat nog niet op onze blog staat?

Ik wil dit delen met mijn vrienden en volgers: