Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring
Sluiten
whatsapp
call-icon
energierekening

Drie kwart van de Nederlanders raadt zijn of haar energieleverancier niet aan bij familie of vrienden als zij de energierekening onbegrijpelijk vindt. Dat blijkt uit recent onderzoek van EasySwitch.nl.

Energierekening speelt negatieve rol in aanbeveling

EasySwitch.nl is onder Nederlandse consumenten een onderzoek gestart naar de energierekening. Uit eerder onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is gebleken dat de Nederlandse consument de energienota onleesbaar en onduidelijk vindt: maar liefst 87 procent van de consumenten laat weten de rekening niet te begrijpen. De gevolgen hiervan waren echter niet duidelijk. Onderzoek van EasySwitch.nl laat zien dat 75 procent van de 1361 deelnemers de energieleverancier niet aanbeveelt aan familie of vrienden wanneer zij de energierekening onduidelijk vindt. Dat is slecht nieuws voor de energieleverancier, want een chaotische energierekening zorgt voor een lage klanttevredenheid en wellicht voor een overstap naar een andere energieleverancier.

Uitvoering onderzoek

Voor dit onderzoek is het belangrijk dat mensen weten hoe de energierekening eruit ziet. Daarom hebben er alleen mensen meegedaan die minstens één keer een energierekening hebben ontvangen. Vervolgens werden de respondenten gevraagd of de energierekening compleet begrijpelijk was: hierop kon met ‘ja’ of ‘nee’ worden geantwoord. Het onderzoek sloot af met de vraag: ‘Zou u uw energieleverancier aanbevelen aan vrienden en familie op basis van de begrijpelijkheid van de energierekening?’. Met deze vraag richt het onderzoek zich expliciet op de relatie tussen de energierekening en de energieleverancier. Op deze manier kon er met zekerheid gesteld worden dat het wel of niet aanbevelen van de leverancier direct in verband stond met de energierekening.

Onvrede onder klanten

De deelnemers van het onderzoek noemen de energierekening ‘niet inzichtelijk’, ‘te ingewikkeld’ en ‘onbegrijpelijk waar de kosten vandaan komen’. Er wordt gepleit voor meer transparantie en controleerbaarheid. “Voor wie geen energie-expert is, is de nota onleesbaar en dat zorgt voor wantrouwen richting de energieleverancier. Uiteindelijk is de energieprijs het enige wat de consument zelf kan controleren, maar dat is slechts een klein onderdeel van hoe de kosten zijn opgebouwd,” zegt Nick Castricum, Energie-expert van EasySwitch.nl.

Meten is weten

De loyaliteit van klanten aan een organisatie wordt uitgedrukt in een Net Promoter Score (NPS). Uit de Energie Monitor van Kien blijkt dat de NPS voor energieleveranciers zeer laag is: de gemiddelde NPS staat momenteel op -35. Deze negatieve NPS betekent dat er meer mensen zijn die energieleveranciers afraden dan aanraden. Met een score van -57 scoort Oxxio het laagst ten opzichte van de meest bekende energieleveranciers. Een onbegrijpelijke energierekening zorgt voor minder aanbevelingen en verlaagd deze score. “Het is tijd voor de leveranciers om te investeren in klanttevredenheid, aangezien de trend om over te stappen naar een betere en goedkopere energieleverancier zich in de toekomst zal doorzetten”, aldus Nick Casticum.

Elk jaar meer overstappers

Overstappen naar een andere energieleverancier wordt steeds makkelijker en populairder. Vorig jaar wisselden er meer mensen dan ooit van energieleverancier, namelijk 15 procentvan de Nederlandse huishoudens. De drempel om over te stappen wordt steeds lager door de hulp van energievergelijkers zoals EasySwitch.nl. De vergelijkers nemen het meeste werk uit handen van de consument en verzekeren een overstap naar een goedkopere energieleverancier.

Investeren in klanttevredenheid

Consumenten merken geen verschil als zij naar een andere energieleverancier gaan: de geleverde energie is hetzelfde. Dat wil zeggen dat de energie die de leverancier levert niet verschilt in kwaliteit. Er kan alleen onderscheid gemaakt worden in hoe de energie wordt opgewekt: groen (zonne-, wind- of waterenergie) of grijs (gas, steenkool of kernenergie). Omdat de leveranciers dezelfde dienst leveren gaan er andere zaken een rol spelen. Onder andere de service van de leverancier is van groot belang. Ontevreden klanten stappen sneller over naar een andere energiemaatschappij. De consument wordt steeds mondiger en beïnvloedt daarmee zijn of haar omgeving. Energieleveranciers met een voor de consument onduidelijke energierekening moeten rekening gaan houden met klantverlies.

Over EasySwitch.nl

EasySwitch.nl zet zich in voor consumenten die willen besparen op vaste lasten. Via de vergelijker op de website worden alle aanbieders met elkaar vergeleken. Hieruit komt een persoonlijk aanbod, waarbij gesorteerd wordt op de scherpste prijs en de beste service. EasySwitch.nl staat voor een transparante en inzichtelijke energiemarkt voor iedereen.

Yentl Vork

Bedankt voor het lezen! Ik heb dit artikel met liefde geschreven om jou te informeren. Is dat gelukt of heb je nog een vraag? Of een opmerking? Of wil je graag iets lezen over een ander onderwerp dat nog niet op onze blog staat?

Ik wil dit delen met mijn vrienden en volgers: