Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring
Sluiten
whatsapp
call-icon

Zonder misleiding overstappen

Zonder misleiding overstappen

De laatste tijd komen er steeds meer negatieve berichten naar buiten over de telefonische verkoop van energiecontracten. Het Algemeen Dagblad deelde recentelijk nog een voicemail waarop te horen is hoe telefonische verkopers werkelijk over potentiële klanten denken. Zo werd er gebruik gemaakt van scheldwoorden en werd er besproken hoe ze consumenten zoveel mogelijk geld afhandig kunnen maken. De verkopers dachten dat de verbinding al verbroken was, maar dit bleek achteraf niet het geval.

De onprofessionaliteit van telefonische verkopers is niet het enige nieuws dat naar buiten is gekomen. Afgelopen vrijdag liet het televisieprogramma Kassa zien dat het afsluiten van een energiecontract vaak niet op de juiste manier wordt afgehandeld door telefonische verkopers van energiecontracten. Consumenten worden vaak onvoldoende geïnformeerd. Hierdoor kunnen zij onbedoeld overstappen naar een andere energieleverancier. Je zult je vast afvragen hoe dit kan gebeuren. EasySwitch.nl legt je uit hoe dit mogelijk is en op welke manier je dit kunt voorkomen.

De misleiding

Stel je voor dat je gebeld wordt door een telefonische verkoper van energiecontracten. De verkoper biedt je een deal aan bij een andere energieleverancier die goedkoper is dan je huidige energieleverancier. Om dit aanbod te kunnen ontvangen krijg je tijdens het telefoongesprek meteen een mail of sms toegestuurd waarin je even snel op een knop moet drukken voor bevestiging. De verkoper vertelt je echter niet dat je door het klikken op deze knop toestemming geeft om overgezet te worden naar een andere energieleverancier.

Je hebt als consument 14 dagen bedenktijd als je overstapt naar een andere energieleverancier. Het probleem is echter dat je niet weet dat je toestemming hebt gegeven voor een nieuw energiecontract. Hierdoor zul je het energiecontract ook niet binnen de 14 dagen bedenktijd opzeggen. Na twee weken ben je dan overgestapt naar een andere energieleverancier, zonder dat je dit wilt of weet.

De reden dat telefonische verkopers van energiecontracten op deze manier te werk gaan heeft te maken met hun targets. Als zij de targets op hun werk niet halen, dan wordt hun contract niet verlengd. Er ligt hierdoor veel druk op de telefonische verkopers.

Op een veilige manier overstappen

Wil je misleiding voorkomen en niet onbewust overstappen naar een andere energieleverancier? Het is dan verstandig om zelf online energie te vergelijken. Het kan echter lastig zijn om de verschillen tussen energieleveranciers duidelijk op een rijtje te krijgen. Wij van EasySwitch.nl willen je hier graag mee helpen.

Met behulp van onze vergelijker kun je eenvoudig energieleveranciers vergelijken en zo een keuze maken die aansluit op je wensen. Wij zorgen er samen met je nieuwe energieleverancier voor dat je overstap vlekkeloos verloopt. Op deze manier stap je op een makkelijke en veilige manier over naar een andere energieleverancier.

Bronnen:

https://www.ad.nl/binnenland/voicemail-legt-bizar-gesprek-essent-verkopers-vast-zo-denken-ze-echt-over-potentiele-klanten~a8b4b607/

https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/energiebedrijven-telefonische-verkoop

Natasja Rohof

Bedankt voor het lezen! Ik heb dit artikel met liefde geschreven om jou te informeren. Is dat gelukt of heb je nog een vraag? Of een opmerking? Of wil je graag iets lezen over een ander onderwerp dat nog niet op onze blog staat?

Ik wil dit delen met mijn vrienden en volgers: