Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring
Sluiten
whatsapp
call-icon

Internet FAQ

 

1 Waarom overstappen?

2 Is overstappen via EasySwitch.nl naar een andere provider gratis?

3 Hoe verdient EasySwitch.nl geld?

4 Betaal ik bij EasySwitch.nl evenveel als bij de provider?

5 Wat is het verschil tussen ADSL en kabel?

6 Met welke kosten moet ik rekening houden bij het afsluiten van een ADSL abonnement?

7 Heb ik een router nodig voor draadloos internet?

8 Maakt het voor de snelheid uit welk type modem ik kies?

9 Wat is sneller, ADSL of Kabel?

10 Is de snelheid van een ADSL abonnementen gegarandeerd?

11 Wat is het verschil tussen downstream en upstream? 

12 Is ADSL overal in Nederland beschikbaar en hoe kan ik dat controleren? 

13 Hoe kan het dat ik geen ADSL kan aanvragen maar mijn buurman wel?

14 Hoe komt het dat ik volgens KPN geen ADSL kan krijgen en volgens jullie wel?

16 Kan ik tijdens een overstap of verlenging zonder internet komen te zitten?

17 Kan ik mijn oude modem blijven gebruiken als ik een ADSL of kabel abonnement neem?

18 Kan ik naast een carrier select service ook een ADSL of kabel abonnement nemen?

19 Kan ik mijn analoge lijn omzetten in een ISDN lijn en omgekeerd? 

20 Is het verstandig om van ISDN2 naar analoog over te stappen alvorens ik een ADSL abonnement neem?

21 Hoe wordt de ADSL verbinding bij mij aangesloten?

22 Kan mijn ADSL aansluiting ook door een monteur worden geïnstalleerd? 

23 Waar moet ik allemaal over beschikken om ADSL te kunnen installeren?

24 Ik moet voordat ik kan overstappen van provider het canvas nummer van het ISRA nummer doorgeven, waar kan ik dit nummer vinden?

 

 

1 Waarom overstappen?
De meeste mensen stappen over naar een andere provider omdat zij hier geld mee kunnen besparen. Of zij krijgen een beter pakket met extra diensten voor hetzelfde geld. Het kan ook zijn dat u nu ontevreden bent over de service van uw huidige provider.

 

Top

 

 

2 Is overstappen via EasySwitch.nl naar een andere provider gratis?
Ja, overstappen via EasySwitch.nl naar een andere provider is gratis. Kosten voor het switchen worden bij de leveranciers in rekening gebracht. Kijk nu hoe onze gratis overstapservice werkt.

 

 

Top

 

 

3 Hoe verdient EasySwitch.nl geld?
EasySwitch.nl biedt al haar diensten gratis aan de consument aan. Als u een nieuw contract aanvraagt bij een nieuwe provider, ontvangen wij een minimale vergoeding voor het aanleveren van een nieuwe klant.

 

 

Top

 

 

4 Betaal ik bij EasySwitch.nl evenveel als bij de provider?
Alle prijzen op de site van EasySwitch.nl zijn of gelijk aan de aanbieder, of lager dankzij kortingen waar alleen klanten van EasySwitch.nl van kunnen profiteren. Door uw adres in de vergelijkingscalulator in te voeren, ziet u de meest voordelige aanbieders. Als nieuwe klant krijgt u extra korting. Dit maakt overstappen van internetaanbieder de moeite waard.

 

Top

 

 

5 Wat is het verschil tussen ADSL en kabel?
De kloof tussen deze 2 vormen van internet is lang niet meer zo groot als het ooit was. Het zijn beide vormen van breedbandinternet. Een ADSL-internetverbinding loopt via een telefoonlijn, en een kabel-internetverbinding via het datanetwerk van een kabelexploitant.

Een kabelverbinding deelt u met meerdere mensen uit de buurt, terwijl u een ADSL-verbinding voor u alleen heeft. Als er veel mensen tegelijk gebruikmaken van dezelfde kabelverbinding en er wordt veel gedownload, dan heeft dat wel enig effect op de snelheid van de kabelverbinding. Bij ADSL is de daadwerkelijke internetsnelheid afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale. Via de kabel zijn abonnementen mogelijk met vrij hoge snelheden. ADSL biedt juist meer abonnementen met goedkoop internet.

 

 

Top

 

 

6  Met welke kosten moet ik rekening houden bij het afsluiten van een Kabel- of ADSL-abonnement?
Bij het afsluiten van een ADSL-abonnement dient u rekening te houden met een aantal verschillende kosten, die onderverdeeld worden in de eenmalige en de maandelijkse kosten.

 

Eenmalige kosten, zijn de kosten die de aanbieder rekent voor het activeren van het abonnement, zoals de aansluitkosten, verzendkosten en afsluitkosten.

De maandelijkse kosten zijn de abonnementskosten (en eventueel verbruikskosten voor vaste telefonie) die u per maand aan uw ADSL-provider betaalt. U vindt deze kosten per provider ook terug in de vergelijking. Alle prijzen zijn inclusief btw.

 

Top

 

 

7 Heb ik een router nodig voor draadloos internet?
Veruit de meeste internetaanbieders verstrekken in bruikleen een draadloos modem waarmee u draadloos internet heeft. U heeft dus meestal geen router meer nodig om overal in huis toegang te krijgen tot internet.

 

Top

 

 

8 Maakt het voor de snelheid uit welk type modem ik kies?
Nee, dat maakt niets uit. Veelal staat er automatisch aangegeven welk modem u bij uw abonnement geleverd zult krijgen. Mocht het zijn dat u keuze heeft uit meerdere modems staat dit duidelijk aangegeven op de aanvraagpagina.

 

Top

 

 

9 Wat is sneller: ADSL of kabel?
Beide verbindingen maken gebruik van een andere techniek. ADSL en kabelinternet zijn beide breedband verbindingen maar verschillen wel van elkaar. Bij ADSL heeft iedere gebruiker zijn eigen directe verbinding met de telefooncentrale. De verbinding is hierdoor zeer stabiel en wordt niet beïnvloed door andere gebruikers in de directe omgeving. Uw daadwerkelijke internetsnelheid hangt wel af van de afstand tot de wijkcentrale.

 

Bij kabelinternet kan het voorkomen dat de verbinding wordt gedeeld met andere gebruikers uit de omgeving. In principe hoeft dit geen bezwaar te zijn. Heb je veel zware gebruikers in je omgeving, dan kan dit de snelheid van de verbinding beïnvloeden. Tegenwoordig maken steeds meer kabelaanbieders echter gebruik van een nieuwere techniek waarbij dit nadeel niet meer aanwezig is.

 

Top

 

 

10 Is de snelheid van een ADSL abonnementen gegarandeerd?
Nee, niet bij alle ADSL abonnementen is de snelheid gegarandeerd, Alleen bij de zware zakelijke pakketten is er sprake van een Service Level Agreement waarbij toezeggingen worden gedaan waar men aanspraak op kan maken. Bij de particuliere abonnementen wordt geprobeerd een zo goed mogelijke service te leveren. Het kan echter voorkomen dat de snelheid zo nu en dan lager is, als er bijvoorbeeld een storing in het netwerk is. In dit geval kunt u geen aanspraak maken op de door de providers aangegeven snelheden.

 

Top

 

 

11 Wat is het verschil tussen downstream en upstream? 
Bij alle abonnementen worden steeds 2 verschillende snelheden weergegeven, de downstream snelheid en de upstream snelheid. Deze snelheden worden aangegeven in Kb/s of Kilobit per seconde. De downstream snelheid is de snelheid waarmee je gegevens van het internet afhaalt. Hieronder valt  o.a. het downloaden van MP3-bestanden of het bezoeken van een webpagina. Hoe hoger de downstream snelheid is, hoe sneller u het bestand van het internet binnenhaalt.

De upstreamsnelheid is de snelheid waarmee u gegevens naar het internet toestuurt. Hieronder valt o.a. het versturen van een e-mail of bestanden op het internet zetten. De downstream snelheid is hoger dan de upstream snelheid. Alleen bij de zwaardere zakelijke (en dus ook duurdere) abonnementen is het mogelijk een hogere upstreamsnelheid te kiezen.

 

Top

 

 

12  Is ADSL overal in Nederland beschikbaar en hoe kan ik dat controleren? 
ADSL is bijna overal in Nederland te verkrijgen. Op een aantal plekken in Nederland is geen ADSL mogelijk vanwege de (te) grote afstand tussen huis en telefooncentrale. Nadat u uw postcode in heeft gevoerd, geeft de vergelijker aan welke abonnementen u kunt nemen. Als ADSL hier niet tussen staat, zit u in een regio waar de afstand tot de centrale te groot is. Als ADSL wel mogelijk is kunt u via EasySwitch.nl direct een abonnement afsluiten.

 

Top

 

 

13 Hoe kan het dat ik geen ADSL kan aanvragen maar mijn buurman wel? 
ADSL heeft een bepaalde reikwijdte gezien vanaf de wijkcentrale. Anders wordt het internetsignaal te zwak. Om die redenen kan het zijn dat uw buurman nog net binnen het dekkingsgebied valt en u niet.  Een andere reden kan zijn dat een stad of dorp is aangesloten op meerdere wijkcentrales. Het kan dus ook voorkomen dat een straat is opgesplitst over 2 wijkcentrales. Ook is het mogelijk dat delen van een wijk zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk. ADSL kan over glasvezel  geen signaal leveren.

 

Top

 

 

14 Hoe komt het dat ik volgens KPN geen ADSL kan krijgen en volgens jullie wel?
KPN kijkt alleen of haar eigen netwerk binnen een bepaalde regio beschikbaar is. Zij kijkt dus niet naar de andere netwerkleveranciers. Naast KPN hebben ook sommige andere providers een eigen ADSL-netwerk. Het kan zo zijn dat als KPN geen ADSL kan leveren in een bepaalde regio, een van de andere netwerkleveranciers dit wel kan. Als u uw postcode op EasySwitch.nl invoert geven wij alle netwerkleveranciers die ADSL leveren. De kans dat u geen ADSL kunt ontvangen ondanks dat de postcode invoer positief was, is zeer klein.

 

Top

 

 

15 Wat wordt er bedoeld met dat ik onder voorbehoud van een lengtetest ADSL kan krijgen?
Als er eerst een lengtetest bij u gedaan moet worden betekent dit dat u op de rand van een dekkingsgebied woont. Er wordt door de netwerkleverancier een test uitgevoerd (de lengtetest) om te kijken of ADSL goed te ontvangen is op uw adres. De duur van deze test is 1 week. Als de test positief is (u ontvangt ADSL goed) wordt de aanvraag op de normale manier voortgezet. Als deze test negatief is (u ontvangt ADSL niet of onvoldoende) ontvangt u een bericht van de netwerkleverancier, of de internet Service Provider, met daarin een afwijzing voor de aanvraag.

Bij een lengtetest wordt er door de netwerkleverancier een testsignaal over de telefoonlijn verzonden. U merkt hier verder niets van omdat deze test op afstand wordt gedaan. De lengtetest wordt automatisch door de netwerkleverancier uitgevoerd zodra u een ADSL-abonnement heeft aangevraagd. Het is helaas niet mogelijk om een losse lengtetest uit te laten voeren en pas daarna een ADSL abonnement te bestellen.

 

Top

 

 

 

16 Kan ik tijdens een overstap of verlenging zonder internet komen te zitten?
In principe komt u niet zonder internet te zitten tijdens een overstap. Verschillende aanbieders hebben op aandringen van de overheid onderling regels opgesteld, waarin gesteld is dat een overstap van de ene provider naar de andere provider zo verloopt dat de klant niet zonder internet komt. Mocht het wel zo zijn dat u tijdelijk geen internet heeft, dan komt dit hoogst waarschijnlijk omdat uw oude provider u eerder heeft afgesloten dan uw nieuwe provider u heeft aangesloten.

Als u uw abonnement verlengt, betekent dit dat het abonnement doorloopt, en zal uw internet hetzelfde blijven.

 

Top

 

 

17 Kan ik mijn oude modem blijven gebruiken als ik een ADSL of kabelabonnement neem?
Meestal wordt er bij een nieuwe abonnement automatisch een daarvoor geschikt modem meegeleverd. Als u liever geen gebruik maakt van een modem in bruikleen van de provider, maar uw eigen modem wilt gebruiken, moet u zelf uitzoeken of uw huidige modem geschikt is voor uw nieuwe abonnement.

 

Top

 

 

18 Kan ik naast een carrier select service ook een ADSL of kabel abonnement nemen?
Ja dat kan. U kunt naast uw carrier select service een ADSL of kabelabonnement nemen. Dit zal verder geen probleem zijn voor uw carrier select service.

 

Top

 

 

19 Kan ik mijn analoge lijn omzetten in een ISDN-lijn en omgekeerd? 

 

Ja, u kunt uw analoge lijn omzetten naar ISDN. Om van ISDN naar analoog te gaan geldt hetzelfde. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met EasySwitch.nl te bereiken op 020-5317670.

 

Top

 

 

20 Is het verstandig om van ISDN2 naar analoog over te stappen alvorens ik een ADSL abonnement neem?
Als u uw ISDN2 alleen gebruikt om tijdens het internetten telefonisch bereikbaar te zijn, dan is ISDN2 overbodig bij een ADSL abonnement. U bent met een analoge lijn tijdens het internetten gewoon telefonisch bereikbaar. Indien u wilt overstappen van ISDN2 naar analoog moet u contact opnemen met uw telefoonprovider met het verzoek de huidige lijn om te zetten. U moet er wel rekening mee houden dat hier kosten aan verbonden zijn. u kunt pas een ADSL-abonnement aanschaffen als uw huidige lijn analoog is.

 

 

Top

 

 

21 Hoe wordt de ADSL-verbinding bij mij aangesloten?
De meeste ADSL-abonnementen worden standaard geleverd met een ‘doe het zelf pakket’. Hiermee sluit u zelf de breedbandverbinding bij u thuis aan. Het pakket bevat alle noodzakelijke onderdelen en is voorzien van een duidelijke handleiding.

 

Het komt er op neer dat u een klein kastje (splitter) aansluit op uw huidige telefoon aansluiting. Deze splitter wordt aangesloten op de telefoon en op het door uw nieuwe provider meegeleverde modem. De modem verbindt u met de computer. Als u dit gedaan heeft hoeft u enkel nog maar de instellingen op uw computer te wijzigen. Al deze informatie is bijgeleverd in een handleiding.

 

Top

 

 

22 Kan mijn ADSL-aansluiting ook door een monteur worden geïnstalleerd? 
Ja, dat is mogelijk, mits het een keuze optie is binnen het door u gekozen pakket. U kunt dan bij de aanvraag aangeven of u de installatie zelf wilt verrichten of dat u een monteur wilt laten komen. U moet er wel rekening mee houden dat hier soms kosten aan verbonden zijn.

 

 

Top

 

 

23 Waar moet ik allemaal over beschikken om ADSL te kunnen installeren?
Om een ADSL-verbinding te kunnen installeren dient uw computer aan een aantal voorwaarden te voldoen, dit zijn:

 

•Windows: 98, 2000, XP, vista, windows 7 of Me.  Mac OS 8.x of hoger

•Pentium-processor, met minimal 166 Mhz. Mac Power PC60x, G3 & G4 of iMac

•Een netwerkkaart of een vrij PCI-slot.

•Een KPN-aansluiting

•Een goedgekeurd ADS-modem

Het merendeel van de onderdelen die u nodig heeft voor het installeren van een ADSL-verbinding worden geleverd door de provider waar u een abonnement heeft afgesloten.

 

Top

 

 

24 Ik moet voordat ik kan overstappen van provider het canvas nummer van het ISRA nummer doorgeven, waar kan ik dit nummer vinden?
Als eerste controleert u uw adresgegevens bij de provider, controleer of deze hetzelfde zijn. Mocht dit nu niet zo zijn, kan dit komen omdat het bij bepaalde computerprogramma’s relatief moeilijk is om de juiste toevoegingen als “A” of “1hoog” in te voeren. U kunt dan het beste bij een KPN-winkel langsgaan. U vraagt daar uw adresgegevens op, en laat de medewerkster deze doorbellen aan uw provider.

 

Zorg ervoor dat de medewerker van de KPN het CIA opstart. (Cliënten Order Invoer Applicatie). U geeft uw geboortedatum en postcode, zodat deze ingevoerd kunnen worden.

Selecteer daarna uw huidige of nieuwe adres waar uw KPN aansluiting reeds geactiveerd is. Let erop dat het woord “geactiveerd” aanwezig is. De medewerkster zal nu een scherm voor zich krijgen met de project: gegevens.  Als uw aansluiting geactiveerd en akkoord is zal de medewerkster een lijst met gevonden aansluitpunten voor zich krijgen. U moet erop letten of dit een of meer nummers zijn.
in geval van een verhuizing kan dit namelijk fout gaan. Als alles goed gaat zal de medewerkster nu een scherm voor zich hebben met daarop :

Gevonden aansluitpunten [aantal]:
CGB-nr IS/RA Eindpunt
[CANVASNR] [LIJN] [LIJN] [AFKORTING] [OMSCHRIJVING]

Voorbeeld:
CGB-nr IS/RA Eindpunt
009901 008 B MTK METERKAST
Hierbij is 009901 het canvasnummer en 008 B het ISRApunt.

 

Top