Door onze website te gebruiken, ga je akkoord met onze privacyverklaring

Misleiding van energieverkopers, waar let ik op?

Misleiding van energieverkopers

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: een verkoper van energie die onverwachts voor je deur staat of een telefonische verkoper die je tijdens het avondeten opbelt. Deze verkopers proberen je met mooie verhaaltjes en hoge kortingen over te halen om over te stappen naar een andere energieleverancier. Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn. En dat is het ook.

Consumenten worden dagelijks misleid en opgelicht door deur-tot-deur verkopers. De zogenaamde hoge kortingen die worden beloofd blijven uit. In plaats daarvan zit je vast aan een veel te hoog energiecontract. Wil je weten hoe je dit kunt voorkomen? EasySwitch geeft je belangrijke tips en informatie over deur-tot-deur verkoop. Zo weet je precies wat je rechten zijn en kom je niet meer voor ongewenste verrassingen te staan.

Durf ‘nee’ te zeggen

Het kan soms lastig zijn om ‘nee’ te zeggen tegen een verkoper die maar door blijft praten en je probeert te overtuigen om een contract af te sluiten. De verkoper stelt vaak vragen waar je enkel ‘ja’ op kunt antwoorden. Dit is één van de vele marketingtrucs die energieverkopers gebruiken om je over te halen. Je hoeft je echter niet verplicht te voelen om het verkooppraatje aan te horen. Je hebt namelijk niet om het bezoek of telefoontje gevraagd. Geef het daarom direct aan als je geen interesse hebt.

Weet wanneer je contract afloopt

Wil je toch het gesprek aangaan met de verkoper? In dat geval is het belangrijk dat je weet wanneer je energiecontract afloopt. Je riskeert namelijk een opzegboete wanneer je huidige contract nog langer dan twee maanden loopt en je toch overstapt naar een andere energieleverancier. Deze opzegboete kan oplopen tot 250 euro. Door de opzegboete ben je een eventuele besparing meestal al kwijt.

Controleer je energieverbruik en maandbedrag

Laat de verkoper je een laag maandbedrag zien? Vraag dan altijd op basis van welk verbruik dit maandbedrag is gebaseerd. Een maandbedrag is namelijk een voorschot. Als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer energie hebt verbruikt, dan zal je energierekening uiteindelijk veel hoger uitvallen.

Sluit geen meerjarig contract af

Energieverkopers geven vaak als advies om een meerjarig contract af te sluiten, omdat de energieprijzen zullen stijgen. Het is echter veel goedkoper om een eenjarig contract af te sluiten. Hierdoor kun je ieder jaar overstappen en profiteren van hoge welkomstkortingen.

Pas op voor e-mails

Energieverkopers vragen vaak of ze hun aanbod naar je mogen mailen wanneer je niet direct ‘ja’ zegt. Dit lijkt onschuldig, maar dit kan voor veel problemen zorgen. Soms wordt het aanbod uit de e-mail al direct een bindend contract als je er op klikt. Dan zit je zonder dat je het weet opeens vast aan een energiecontract. Het is daarom beter om zelf online te vergelijken. Zo weet je direct waar je aan toe bent.
 
Vergelijk direct online
 

Recht op 14 dagen bedenktijd

Heeft de energieverkoper je overgehaald, maar heb je hier spijt van? Geen probleem, je hebt namelijk 14 dagen de tijd om je nieuwe energiecontract te annuleren. In het contractvoorstel staat hoe je dat kunt doen. Heb je nog geen mail ontvangen? Neem dan contact op met je energieleverancier.

Vragen die je kunt stellen aan de energieverkoper:

  1. Wat zijn de leveringstarieven?
    Voordat je een energiecontract afsluit is het belangrijk om te weten hoeveel je gaat betalen voor stroom (per kWh) en gas (per m3). Vraag ook of deze tarieven inclusief of exclusief btw zijn.
  2. Wat zijn de vaste leveringskosten?
    De vaste leveringskosten zijn kosten die je elke maand aan je energieleverancier betaalt. Je betaalt deze kosten voor zowel gas als stroom.
  3. Hoe hoog zijn de jaarlijkse energiekosten voor mijn persoonlijke energieverbruik?
    Als je een correct overzicht van de energiekosten wilt hebben dan zul je altijd naar de jaarlijkse kosten moeten kijken. Sommige energieverkopers vertellen je dat de maandlasten flink omlaag gaan als je overstapt. Dit zegt echter niets. Als je verbruik uiteindelijk hoger uitvalt dan geschat dan zul je aan het einde van het jaar al deze kosten moeten bijbetalen.
  4. Ontvang ik een welkomstcadeau, korting of een cadeaubon en hoeveel is deze waard?
    Tip:Stap via EasySwitch.nl over en verdien €20 als je iemand anders helpt met overstappen met behulp van een speciale vriendenlink.
  5. Wat is de looptijd van het nieuwe energiecontract?
    In de meeste gevallen ben je duurder uit als je een meerjarig contract afsluit. Vraag daarom altijd naar de looptijd van het energiecontract. Op deze manier voorkom je dat je jarenlang te veel betaalt voor energie.

Beste energiedeal

Wil je een goedkoop energiecontract, waarbij je achteraf niet voor vervelende verrassingen komt te staan? Laat de energieverkopers dan buiten de deur staan en vergelijk energieleveranciers online op Easyswitch. Zo weet je direct waar je aan toe bent.

alert-img Oeps!
{{::errorText}}

Vergelijk energieprijzen

Jaarverbruik schatten
{{mini_verbruik}}
stroom icon kWh
gas icon m3
Stroom (dal)
'Postcode' is een verplicht veld
'Huisnummer' is een verplicht veld
Je huidige leverancier

Helaas is het door uw ingevulde verbruik te hoog om onze bestaande contracten aan te bieden. Graag willen wij voor u een offerte op maat maken met speciale tarieven. Neemt u alstublieft contact op met onze klantenservice op: 020 – 5317670.

Als je evenveel of meer opwekt dan je verbruikt, neem dan vrijblijvend contact op met onze energiespecialisten: 020 - 5317670.

Hulp nodig bij het invoeren van je teruglevering? Je kan het ook schatten op basis van het aantal zonnepanelen.
Zonnepanelen
Jesper Doorn

Bedankt voor het lezen! Ik heb dit artikel met liefde geschreven om jou te informeren. Is dat gelukt of heb je nog een vraag? Of een opmerking? Of wil je graag iets lezen over een ander onderwerp dat nog niet op onze blog staat?

Ik wil dit delen met mijn vrienden en volgers: