Termijnbedrag

Termijnbedrag

Het termijnbedrag is een maandelijks bedrag dat je elke maand als voorschot betaalt voor de jaarafrekening van je energiecontract. Je betaalt de gehele energierekening in 12 termijnen. Je energieleverancier bepaalt het termijnbedrag door te kijken naar je energieverbruik en het gemiddelde energieverbruik van de woning in de afgelopen 3 jaar. Op deze pagina leggen we je alles uit over het termijnbedrag.

energiecontract

Wat is het termijnbedrag energie?

Het termijnbedrag is een maandelijks bedrag dat je betaalt als voorschot op de energierekening. Het is gebaseerd op je energieverbruik of het historische energieverbruik van de woning. Verbruik je in een jaar meer energie dan waarvoor je betaalt in de voorschotten? Dan betaal je het resterende bedrag bij de jaarrekening. Verbruik je minder? Dan krijg je het teveel betaalde bedrag teruggestort op je rekening. Het termijnbedrag is bij een vast contract gebaseerd op de gemiddelde energiekosten die je per jaar maakt. Zo hoef je niet opeens meer te betalen in de winter, dan in de zomer. In de winter gebruik je veel meer energie en door het gehele bedrag in termijnen te betalen blijft de rekening het hele jaar hetzelfde. In sommige gevallen, zoals bij een dynamisch energiecontract, geeft het termijnbedrag de kosten van het werkelijke verbruik weer.

Termijnbedrag of voorschotbedrag

Het termijnbedrag dat je maandelijks betaalt aan je energieleverancier noemen we ook wel het maandelijks voorschotbedrag. Maandelijks schiet je namelijk een bedrag voor van de jaarlijkse energierekening. Het maandelijks voorschotbedrag is dus hetzelfde als het termijnbedrag.

Hoe wordt het termijnbedrag berekend?

De energieleverancier bepaalt welk voorschotbedrag je per maand gaat betalen. Je kunt dit altijd in overleg veranderen als je het er niet mee eens bent. Je kunt het lager zetten als je weet dat je minder energie verbruikt en hoger als je denkt dat je meer energie verbruikt. In beide gevallen wordt alles op de jaarafrekening verrekend als je het termijnbedrag niet verandert. Het termijnbedrag wordt door een leverancier bepaald aan de hand van een aantal factoren:

Historisch verbruik adres

Leveranciers houden rekening met het historische verbruik in de woning. Ze kijken dan naar het gemiddelde energieverbruik in de woning en kijken daarvoor maximaal 3 jaar terug. Ze vragen dit verbruik op bij de netbeheerder. In nieuwbouwwoningen is er nog geen sprake van historisch verbruik. Leveranciers bepalen het verbruik dan aan de hand van de soort woning, zoals het bouwjaar en het energielabel.

De laatste jaarafrekeningen

Leveranciers kunnen het termijnbedrag bepalen aan de hand van het eigen energieverbruik. Hiervoor kijken ze naar de laatste jaarafrekening.

Ontwikkelingen op de markt en type contract

Bij een vast contract hebben de ontwikkelingen op de energiemarkt minder effect op jouw termijnbedrag dan bij een variabel contract. In een variabel contract kunnen leveranciers de tarieven veranderen. Een aantal leveranciers doet dit op 1 juli en op 1 januar en sommigen doen het maandelijks, dit staat altijd aangegeven in de voorwaarden. Ook een dynamisch energiecontract is onderhevig aan de energiemarkt, de tarieven wijzen dan voor gas dagelijks en voor stroom fluctueren de tarieven per uur. De hoogte van jouw voorschotbedrag beweegt dan mee met de tarieven.

Verrekening termijnbedrag op jaarafrekening

Elke maand betaal je een voorschot van de energierekening. Je ‘echte’ energierekening krijg je pas na 12 maanden of aan het einde van je contract. Op deze jaarrekening staat precies hoeveel gas en stroom je hebt verbruikt. Leveranciers verrekenen die daadwerkelijke kosten met de voorschotten die je al hebt betaald. Je betaalt dus uiteindelijk alleen voor de energie die je gedurende je contract hebt verbruikt. Verbruik je dus minder? Dan krijg je het overschot dat je betaald hebt terug. Heb je me meer energie verbruikt dan waarvoor je hebt betaald in de voorschotten? Dan moet je nog betalen voor de energie die je hebt verbruikt maar nog niet hebt betaald.

Waaruit bestaat het maandelijks voorschotbedrag?

Het maandelijks voorschotbedrag bestaat uit een aantal onderdelen:

 

Leveranciers verrekenen eventuele welkomstkortingen of loyaliteitsbonussen nog niet in het termijnbedrag. Ze verrekenen dit op de jaarafrekening.

Termijnbedrag aanpassen

Je kunt het termijnbedrag altijd aanpassen als je denkt dat je nu te veel of te weinig betaalt. Je kunt het termijnbedrag aanpassen via de app of website van je leverancier. Je kunt ook contact opnemen met de klantenservice, zodat je hulp krijgt bij het schatten van je nieuwe termijnbedrag.

Voorschotbedrag is te hoog

Ben je het niet eens met je termijnbedrag omdat dit veel te hoog is? Je kunt het termijnbedrag vaak zelf lager zetten en aanpassen naar een passend bedrag. Lukt het niet om het voorschotbedrag zelf lager te zetten? Neem dan contact op met de leverancier. In sommige gevallen heeft de leverancier redenen om het termijnbedrag te verhogen, bijvoorbeeld als de variabele energieprijzen zijn gestegen of als je opvallend meer energie verbruikt.

Voorschotbedrag is te laag

Je bent bang dat je te weinig betaalt. Als het termijnbedrag te laag is, moet je veel bijbetalen aan het einde van je contract. Door het termijnbedrag te verhogen, kom je aan het einde van het contract niet voor onverwachte hoge kosten te staan.

Termijnbedrag en verhuizen

Als je naar een nieuwe woning verhuist, gebruikt de energieleverancier vaak het historisch verbruik van dat adres om jouw nieuwe termijnbedrag te bepalen. Je weet vaak zelf ook niet wat het nieuwe verbruik zal zijn in je nieuwe woning. Als je er een tijdje woont, kun je het termijnbedrag altijd nog verlagen of verhogen. Houd daarmee rekening met de winter en de zomer. In de zomer is het verbruik veel lager dan in de winter. Energieleveranciers kunnen je helpen met het maken van een nieuwe schatting.

Voorschotbedrag nieuwbouwwoning

Ga je naar een nieuwbouwwoning? Dan stelt de leverancier het maandelijkse voorschotbedrag vast door een schatting van de netbeheerder en kijkt daarnaast naar het type woning. Er is namelijk nog geen sprake van een historisch verbruik van de woning.

Lager voorschotbedrag door besparen

Je kunt je termijnbedrag verlagen door te besparen op je energierekening. Door te besparen op de energietarieven zal je termijnbedrag direct lager uitvallen, ook al blijft je energieverbruik hetzelfde. In onze energievergelijker zie je makkelijk welke energieleverancier voor jou de beste deal heeft. Overstappen van energie kan je jaarlijks honderden euro’s schelen.

Veelgestelde vragen

    Waarom is mijn termijnbedrag zo hoog?

    Je energieleverancier bepaalt je termijnbedrag op het historisch verbruik op het adres. Daarnaast kan een leverancier het termijnbedrag aanpassen als het energieverbruik flink is gestegen of bij een variabel contract als de energietarieven stijgen. Je kunt altijd bezwaar maken tegen je termijnbedrag en het termijnbedrag zo nodig aanpassen.

    Waar kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

    Je kunt het termijnbedrag aanpassen via de website of app van jouw leverancier. Natuurlijk kun je ook contact opnemen met de klantenservice. Zij helpen je dan verder en bepalen samen met jou een geschikt termijnbedrag.

    Hoe wordt mijn voorschotbedrag lager?

    Je termijnbedrag wordt lager als je kiest voor lagere energietarieven. Door te kiezen voor lagere en voordelige tarieven zal je termijnbedrag direct lager uitvallen, ook al blijft je energieverbruik hetzelfde. In onze energievergelijker zie je makkelijk welke energieleverancier voor jou de beste deal heeft.

Energie-expert Tom Schlagwein

“Sommige kosten van het termijnbedrag, zoals de netbeheerkosten, staan vast. Toch kun je besparen op je rekening. Je kunt bijvoorbeeld letten op je energieverbruik. Hoe minder energie je verbruikt, hoe lager je totale energierekening en hoe Gebruik bijvoorbeeld minder energie. Daarnaast kun je als je contract dat toelaat overstappen naar lagere energietarieven. Hoe lager de tarieven, hoe lager het termijnbedrag.”

Tom Schlagwein , Energie-expert

Tom Schlagwein Energie-expert

Energie vergelijken


Hulp nodig of heb je een vraag?

Twijfel je bij het kiezen van een nieuwe energieleverancier of heb je een andere vraag? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze energie-experts. We helpen je graag! Onze klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 9:00 tot 17:30 uur.

bellen

Bel

Binnen: 10 minuten

whatsapp

App

Binnen: 15 minuten

e-mail

Mail

Binnen: 2 werkdagen

chat

Chat

Binnen: 4 minuten