Veelgestelde vragen

    Maak je geen zorgen als je wat hulp nodig hebt! Wij doen er alles aan om je te helpen. Om je snel te kunnen helpen geven we hier alvast antwoord op alle vragen die je mogelijk kunt hebben. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op, wij geven je graag persoonlijk advies. Op werkdagen zijn wij bereikbaar tussen 9.00 en 17.30 uur via 020 – 531 76 70.

     

    Waarmee kan ik je helpen?

    • Waar kan ik de tarieven vinden?
      Eenmaal in de resultaten van onze energievergelijker kun je per aanbieding de tarieven vinden onder "Alle info" en vervolgens "Tarieven en kosten". Per leverancier kunnen de stroom- en gastarieven verschillen per aanbieding. Houd daar goed rekening mee tijdens je vergelijking. Zo kan de ene aanbieding een laag actietarief hebben en een andere aanbieding een hoge welkomstkorting hebben. Uitleg over de gegevens bij "Tarieven en kosten" Wat je ziet, is het stroom- en gastarief inclusief btw, energiebelasting en opslag duurzame energie. Dit zijn alle tarieven die je per 1 kWh stroom of 1 m3 gas zal betalen. Heb jij een energiecontract aangevraagd? Goed, wij kunnen jou dan adviseren om eens de aanvraagbevestiging van je nieuwe leverancier nauwkeurig door te nemen. Kijk na of de tarieven overeenkomen met de aanbieding uit onze vergelijker. Mocht hier iets onduidelijk of onjuist over zijn? Neem dan gerust contact met ons of met je nieuwe leverancier op. Tip: De overheidsheffingen worden één keer per jaar veranderd, die worden bij de kale tarieven opgeteld. Op de jaarrekening kan je de tarieven controleren door te kijken naar de "kale tarieven". Deze moeten namelijk gelijk blijven gedurende de looptijd van jouw energiecontract.
    • Ik weet niet wat mijn verbruik is, waar vind ik dit?
      Jouw jaarverbruik kan je altijd vinden op de jaarrekening van je (vorige) leverancier. Het is belangrijk om deze erbij te pakken zodat je geen verkeerde gegevens invult en daardoor mogelijk een verkeerd voorschotbedrag betaald. Jouw jaarverbruik is alleen niet altijd zo makkelijk terug te vinden. Zo kan de jaarrekening soms zoek raken. Geen zorgen, je kan dan inloggen in de online omgeving van de leverancier, vaak kan je de jaarafrekening daar terugvinden. Heb je de jaarafrekening daar niet gevonden? Dan kan je een schatting maken van je verbruik in onze vergelijker. Door het aantal personen binnen je huishouden in te vullen komt er een gemiddeld jaarverbruik naar voren. Nu je jouw jaarverbruik weet, kan je met gemak een vergelijking starten in onze vergelijker. Tip: probeer je jaarrekening goed te bewaren. Het meest voordelige contract is namelijk gebaseerd op jouw jaarverbruik en wanneer je een verkeerd verbruik invult kan het zo maar eens zo zijn dat een ander contract eigenlijk voor jou voordeliger is.
    • Ik heb de verkeerde huidige leverancier ingevuld, wat nu?
      Geen probleem! Je nieuwe leverancier kijkt altijd na wie je huidige leverancier is, zodat je contract goed wordt opgezegd. De reden waarom wij dit bij de start van een vergelijking vragen is, omdat je niet kan overstappen naar je huidige leverancier. De aanbiedingen gelden alleen wanneer je 12 maanden lang geen klant bent geweest bij de leverancier die jij op het oog hebt voor een overstap.
    • De prijzen op EasySwitch.nl zijn anders dan op de website van de leverancier. Hoe kan dit?
      Het antwoord op deze vraag is simpel: energieleveranciers moeten met elkaar in concurrentie op onze website. Om zo hoog mogelijk uit een vergelijking te komen stunten ze met lage actietarieven en soms zelfs met welkomstkortingen. Wees slim, maak hier gebruik van en verlaag je energiekosten :-).
    • Hoe wordt het maandbedrag bepaald?
      Om te berekenen wat jouw maandbedrag wordt, kijken wij eerst naar jouw adres. Waar jij stroom afneemt, heeft namelijk invloed op de hoogte van je netbeheerkosten. Verder kijken wij ook naar jouw energieverbruik, want dat heeft invloed op de hoogte van je leveringskosten. Daarnaast kijken wij natuurlijk ook naar een eventuele aanbieding, waarbij vaste leveringskosten gelden en misschien wel een hoge welkomstkorting. Tot slot hebben wij alleen nog jouw geschatte jaarverbruik nodig. De formule voor het berekenen van jouw maandbedrag luidt als volgt:

      Algemene berekening: (Een optelsom van jouw jaarlijkse energiekosten) ÷ 12 = jouw maandbedrag. Hoe wij het berekenen: ((Een optelsom van jouw jaarlijkse energiekosten) - (eventuele) welkomstkorting) ÷ 12 = jouw maandbedrag.

      Let op, diti bedrag is gebaseerd op een geschat jaarverbruik. Dus heb je aan het einde van het jaar meer energie verbruikt dan je geschat hebt, moet je helaas geld bijbetalen. Maar heb je minder energie verbruikt dan je geschat hebt, dan krijg je geld terug. Dus eigenlijk valt over het maandbedrag te zeggen dat het een voorschot bedrag is. Meer informatie over jouw uiteindelijke energiebedrag, vind je op jaarafrekening.
    • Is de jaarprijs inclusief de welkomstkorting?
      Ja, dat klopt. De getoonde jaarprijs en het maandbedrag is inclusief de welkomstkorting. Waarom? Daar kunnen wij kort over zijn, wij willen jou de daadwerkelijke prijs laten zien. Zo kun je in één oogopslag zien welke leverancier voor jou het goedkoopste is, zonder dat je zelf nog moet uitrekenen wat jouw tarief wordt met welkomstkortingen. Het is wel zo dat je de welkomstkorting pas aan het eind van het jaar terugziet op jouw jaarafrekening. De reden hiervan is omdat leveranciers er zeker van willen zijn dat je bij ze blijft tot, in ieder geval, de afgesproken einddatum van jouw contract. Wil je weten wat je maandbedrag exclusief welkomstkorting is? Dan kun je in de energievergelijker altijd op het maandbedrag klikken, daar zie je vervolgens het "indicatief maandbedrag". Dit is wat je maandelijks gaat betalen. Bij ontvangst van jouw jaarafrekening zie je dus de welkomstkorting.
    • Hoe geef ik aan dat ik zonnepanelen heb?
      In onze energievergelijker vul je in de tweede stap jouw jaarverbruik in, vink vervolgens het vakje aan: "Ik heb zonnepanelen". Wanneer je dat vakje hebt aangevinkt kun je de hoeveelheid kWh die je opwekt invullen. Weet je niet exact hoeveel je opwekt? Dan kun je in plaats daarvan het aantal zonnepanelen die je hebt invullen, wij maken dan op basis daarvan een schatting. De regel geldt als volgt, wanneer je meer opwekt dan je verbruikt, zal jij energie terugleveren. Over de hoeveelheid teruggeleverde energie ontvang je een terugleververgoeding. Let op, wanneer je niet meer opwekt dan je verbruikt, is de terugleververgoeding ook niet van toepassing. Dan wordt het verbruik gesaldeerd. Tip: Vul altijd eerst je gehele jaarverbruik in en daarna wat je hebt opgewekt. Zorg ervoor dat wanneer je een opwekking opgeeft deze niet al is verwerkt in je verbruik, als je dit niet goed doet is er een kans dat dit dubbel wordt geregistreerd en de kosten niet kloppen. Vergeten aan te geven dat je zonnepanelen hebt? Geen probleem, je nieuwe leverancier maakt aan het eind van het jaar de jaarrekening op. Wanneer je minder hebt verbruikt door bijvoorbeeld zonnepanelen, wordt dit automatisch verrekend.
    • Waarom staat in de vergelijker dat het energiecontract voor 12 maanden is, terwijl onder de productdetails een andere einddatum staat?
      Een aantal energieleveranciers bieden speciale tarieven (met korting!) die alleen geldig zijn tot een bepaalde datum. Hierdoor kan het zijn dat een contract bijvoorbeeld in 11 maanden afloopt in plaats van in de gebruikelijke 12 maanden. Alleen wanneer je contract helemaal is afgelopen ontvang je de eventueel beloofde welkomstkorting en kun je zonder boete overstappen naar een andere energieleverancier.

     

    Laatste nieuws

    Blog

    DSW maakt zorgpremie 2024 bekend!

    Zorgverzekeraar DSW heeft aangekondigd dat de zorgpremie voor 2024 aanzienlijk zal stijgen. De nieuwe premie van € 149,- per maand is een toename van €...

    Lees meer
    Blog

    Prinsjesdag 2023: Wat verandert er in 2024 voor jou?

    Gisteren was het weer zover: de derde dinsdag van september, oftewel Prinsjesdag. Op deze dag spreekt onze Koning de Troonrede uit. Hij vertelt dan hoe het...

    Lees meer

    Onrust bij zonnepanelenbezitters om mogelijke terugleveringskosten door energieleveranciers

    Bij onze klantenservice merken we dat de vragen van bezorgde zonnepanelenbezitters hierover met de dag toenemen. We verwachten dat meerdere energieleveranciers...

    Lees meer