Overstappen Energie in 2024 | Wisselen van leverancier of wachten?

  • 100% onafhankelijk
  • 14 dagen bedenktijd
  • Gratis overstapservice

Overstappen energie

Via ons is overstappen een fluitje van een cent dankzij onze gratis overstapservice. Wij zijn er voor je van het begin tot het einde. Vergelijk direct het complete aanbod.

Vergelijk je energie

Trustpilot 9 uit 9397 reviews

  • Al 13 jaar jouw energie-expert
  • Vergelijk gratis energiecontracten
  • Een jaarlijkse overstapherinnering

Overstappen van energie in 2024

Afgelopen twee jaar waren de energieprijzen, en daarmee ook de energierekening, flink gestegen. Overstappen naar een lager tarief was niet mogelijk want er was bijna geen aanbod. Gelukkig is de markt nu weer aangetrokken en kan overstappen in 2024 weer lonen. Je kan nu zelfs tot € 900,- besparen als je overstapt. De verschillen tussen contracten zijn namelijk heel erg groot. Benieuwd hoe een overstap werkt of waarom je moet overstappen? Lees dan snel verder.

energieprijzen

Nu overstappen energie of wachten?

De energieprijzen zijn al lange tijd op een laag niveau redelijk stabiel. Door hevige concurrentie op de markt ontstaan er hierdoor extra scherpe aanbiedingen. Nu is hét moment om jou energiecontract te vergelijken en over te stappen van energieleverancier. Wij hebben het meest complete aanbod van Nederland. Maak een vergelijking om te zien welke deals er op dit moment beschikbaar zijn of lees ons advies over wat je het beste kunt doen in jouw situatie.

Laatste update:

Waarom overstappen via EasySwitch.nl?

  • Energie experts

    Al 14 jaar jouw energie-expert

    Wij voorzien onze klanten al 14 jaar van advies over hun energiecontract. Wij worden dan ook gezien als dé energie-expert van Nederland.

  • Beoordeling

    Onze klanten geven ons een 9

    Een cijfer waar we al 14 jaar supertrots op zijn. Klanten waarderen ons via Trustpilot het meest om de vlekkeloze overstap.

  • Persoonlijk advies

    Persoonlijk advies

    Heb je behoefte aan een persoonlijk advies? Onze energie-experts staan 5 dagen per week voor je klaar! Bereik ons gemakkelijk via de chat, telefoon of per e-mail.

  • Jaarlijkse overstapherinnering

    Een jaarlijkse overstapherinnering

    Wij sturen je een reminder zodra je weer over kan stappen, zodat je ieder jaar profiteert van de beste deal. Je kunt hiermee altijd gratis checken of je nog goed zit, of dat je kunt besparen.

Hoe stap je over van energieleverancier?

Overstappen van energie doe je in 4 simpele stappen

Vul je gegevens in

Vul je gegevens in

Vul je postcode, huisnummer, de informatie over je huidige leverancier en energieverbruik in.

Vergelijk

Vergelijk leveranciers

Vergelijk het aanbod van energieleveranciers en kies de leverancier die bij jou past.

Stap over

Stap over

Vraag je nieuwe contract aan en vul de einddatum van je huidige contract in. Je nieuwe leverancier zorgt ervoor dat de overstap perfect op elkaar aansluit en zegt het contract met je huidige leverancier voor je op.

Overstap herinnering

Blijf op de hoogte

Heb je een vast contract afgesloten? Dan ontvang je van ons ruim voor de einddatum een e-mail dat je een vergelijking kan maken. Wanneer je een dynamisch of variabel contract hebt afgesloten houden we je via de e-mail op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de markt. Je bent met deze contracten namelijk op ieder moment altijd vrij om te gaan.

Waarom overstappen van energie?

Wist je dat je veel geld kunt besparen op je energierekening door ieder jaar over te stappen? Als je overstapt naar een nieuwe energieleverancier, krijg je vaak scherpe energietarieven of een loyaliteitsbonus. Deze acties zijn meestal alleen geldig voor nieuwe klanten. Dat maakt het extra aantrekkelijk om over te stappen van leverancier. Dat komt doordat leveranciers graag nieuwe klanten willen werven.
 
Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stappen steeds meer mensen over van leverancier. Dit kan direct bij de energieleverancier of in een energievergelijker, zoals wij hier op EasySwitch aanbieden. Vergelijk met onze energievergelijker gemakkelijk verschillende leveranciers en zie in één oogopslag wie voor jou de goedkoopste is, of welke deal het beste bij je past

Wanneer kan ik overstappen?

Dit is afhankelijk van je huidige contract. Heb je een energiecontract voor onbepaalde tijd (zonder einddatum) of bepaalde tijd (met einddatum)?

  • Variabel contract

    Onbepaalde tijd (variabel of dynamisch contract)

    Je kunt op elk moment boetevrij overstappen van energie. Bij een variabel contract heb je altijd een opzegtermijn van 30 dagen. Bij een dynamisch contract verschilt dit per leverancier. Meestal is het ook 30 dagen en soms wat korter. Je kunt dit in de voorwaarden van je contract terugvinden. Je kunt dus direct beginnen met vergelijken! Het voordeel van deze contracten is dus dat je altijd vrij bent om weer te gaan als je dat wil.

  • vast contract

    Bepaalde tijd (vast contract)

    Je kunt altijd probleemloos overstappen als je huidige energiecontract binnen 3 maanden afloopt. Loopt je contract niet binnen 3 maanden af? Dan is het afhankelijk van het kijkvenster van je nieuwe energieleverancier, wanneer jij een aanvraag kan doen. Wanneer jij in onze vergelijker je einddatum opgeeft krijg je automatisch een melding of je kunt overstappen of niet! Makkelijk hé, zo hoef jij je geen zorgen te maken om een opzegboete.

  • kijkvenster

    Wat is een kijkvenster?

    Een kijkvenster is de periode voor het einde van je contract, waarin jij een aanvraag kan doen voor een nieuw energiecontract. Je nieuwe leverancier houdt dan je huidige einddatum aan. Het kijkvenster is per energieleverancier verschillend. Bij de ene leverancier is het al mogelijk om 6 maanden voor het einde van het contract een aanvraag te doen en bij de andere leverancier 3 maanden. Je kijkt dus altijd naar het kijkvenster van je nieuwe leverancier. Bij twijfel kan je altijd even contact met ons opnemen, zodat je zeker weet dat je geen opzegboete van je huidige leverancier krijgt. Wij geven wel altijd een melding bij de aanvraag als de overstap nog niet mogelijk is, dus daar kun je op vertrouwen.

Vergelijk energie en kies jouw beste deal

Vergelijk je energie

  • Exclusieve deals
  • Je zit nooit zonder stroom of gas
  • Wij staan altijd voor je klaar

Vertrouwen moet je verdienen

Onze klanten over EasySwitch.nl via Trustpilot

Veelgestelde vragen

    Krijg ik een boete als ik overstap?

    Je kunt alleen een boete krijgen als je een energiecontract voor bepaalde tijd hebt en te vroeg overstapt. Je krijgt dan een boete vanwege contractbreuk. Het is dus belangrijk dat je de juiste einddatum invult als je een vast energiecontract hebt en wilt overstappen. De boete wordt bepaald op basis van de huidige marktprijs. Je huidige leverancier kan altijd de boete voor je uitrekenen. Wij raden eigenlijk altijd aan om je contract gewoon uit te zitten.

    Denk jij aan overstappen, maar weet je even niet hoe het zit met jouw huidig energiecontract? Onze energie-experts kijken graag met je mee.

    Hoe lang duurt het overstappen van energie?

    De overstap aanvragen heb je in een paar minuten bij ons geregeld. Voordat je daadwerkelijk bent overgezet naar een nieuwe leverancier duurt tot 6 weken, maar is vaak veel sneller. Deze tijd is inclusief de 14 dagen bedenktijd. Zo werkt het:

    • Na je aanvraag, ontvang je van ons direct een samenvatting van je aanvraag per e-mail.
    • Binnen 5 minuten tot maximaal 5 werkdagen ontvang je van je nieuwe energieleverancier een bevestiging per e-mail.
    • Vanaf dagtekening van die bevestiging, gaan de 14 dagen wettelijke bedenktijd van je nieuwe contract in.
    • Op de ingangsdatum die op je contract staat gaat je nieuwe leverancier leveren en wordt je oude voor je opgezegd.
    • Rond de ingangsdatum, geef je voor een oude meter de meterstanden door aan je nieuwe energieleverancier.
    • Heb je een slimme meter? Dan hoef je niks te doen, want de meterstanden worden automatisch uitgelezen. De meeste klanten hebben inmiddels een slimme meter.

    • Binnen 4 tot 6 weken na de startdatum van je nieuwe contract, ontvang je van je oude energieleverancier de eindafrekening. Dat is wettelijk zo geregeld.

    Hoe vaak mag ik overstappen?

    Je kunt zo vaak als je wil van energie overstappen, maar houdt altijd rekening met de boete bij een vast contract. Het is belangrijk om te kijken wat voor energiecontract je nu hebt, en hoe het zit met de opzegtermijn. Kan je probleemloos opzeggen? Mooi! Mochten de energietarieven gunstig zijn dan raden wij je aan om een contract voor één jaar te kiezen. Zo kan je ieder jaar van energie overstappen en gebruik maken van een korting en scherpe tarieven. Vaak is dit gunstiger dan een meerjarig contract. Vergelijk energie op basis van jouw energieverbruik om jouw besparing te zien.

    Hoe geef ik de meterstanden door bij een overstap?

    Het doorgeven van je meterstanden kan gemakkelijk via de website of app van je leverancier. Daarnaast kan je dit telefonisch doorgeven via de klantenservice van je leverancier.

    Geef je de meterstanden niet door? Dan maakt je energieleverancier zelf een inschatting op basis van het historische energieverbruik van je huis.

    Heb je een slimme meter thuis?

    Als je toestemming hebt gegeven aan je netbeheerder om je slimme meter uit te laten lezen dan hoef je de meterstanden niet zelf meer door te geven. Je oude en nieuwe energieleverancier kunnen je meterstanden namelijk op afstand uitlezen.

    Welke maand is het beste om over te stappen energie?

    Er is geen specifieke maand de ‘beste’ maand om over te stappen van energie. Tegenwoordig hebben veel mensen nog een variabel contract met hoge tarieven. Door verschillende inkoopstrategieën bij leveranciers profiteer je bij de ene leverancier sneller van tariefwijzigingen dan bij de ander. Wij raden daarom aan om het overstapmoment af te laten hangen van de besparing die mogelijk is. Kun je nu flink besparen? Stap dan over. Is er geen besparing mogelijk, wacht dan totdat er nieuwe aanbiedingen zijn. Kijk altijd naar je all-in tarieven zodat je weet of je kunt besparen. Ook al check je de vergelijker en kun je niet besparen, dan weet je simpelweg dat je nu gewoon goed zit. Dat is geruststellend, toch?

Energie-expert Tom

“Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag of ze tijdens de overstap zonder stroom of gas komen te zitten. Het overstappen van energie is simpelweg een administratieve handeling tussen je oude en nieuwe energieleverancier. De contracten sluiten naadloos op elkaar aan. Zo kom je dus nooit zonder gas en stroom te zitten. Dit is wettelijk allemaal zo geregeld via een nationaal register waar voor elk huishouden instaat welke huidige leverancier op dit moment levert.”

Tom Schlagwein , Energie-expert

Tom Schlagwein Energie-expert

Overstappen van energieleverancier met zonnepanelen

In onze vergelijker kun je aangeven dat je zonnepanelen hebt en je jaarlijkse opwekking invullen of inschatten. Overstappen met zonnepanelen wordt zo wel heel easy! Het beste moment om over te stappen met zonnepanelen is als je zoveel mogelijk van de opgewekte stroom hebt gesaldeerd. In de lente en zomer wek je veel stroom op maar verbruik je relatief weinig stroom. In de winter verbruik je juist veel stroom, maar wek je weinig op. Je kunt dan beter overstappen als je het grootste deel van de opgewekte stroom hebt gesaldeerd. Wek je meer stroom op dan je verbruikt? Dan ontvang je daarvoor een terugleververgoeding. Die is vaak een stuk lager dan de tarieven die je aan de leverancier betaald. In onze vergelijker vermelden wij bij ieder contract de terugleververgoeding. Dit vind je ook altijd terug in je contract. Twijfel je wat het beste overstapmoment voor jou is? Neem dan vrijblijvend contact op met onze klantenservice.

Overstappen met alleen stroom of alleen gas

Je kan ervoor kiezen om bij een andere leverancier stroom of gas af te nemen. Dit is bijvoorbeeld handig als je leverancier wel een voordelig gastarief heeft, maar een hoge stroomprijs. Houdt er wel rekening mee dat je dan iedere maand een voorschot betaalt aan twee verschillende leveranciers.

Laatste update: 12 januari 2024
Gecontroleerd door: Tom Schlagwein

Hulp nodig of heb je een vraag?

Twijfel je over het beste overstapmoment of heb je een andere vraag? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze energie-experts. We helpen je graag! Onze klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 9:00 tot 17:30 uur.

bellen

Bel

Binnen: 10 minuten

whatsapp

App

Binnen: 15 minuten

e-mail

Mail

Binnen: 2 werkdagen

chat

Chat

Binnen: 4 minuten