Onrust bij zonnepanelenbezitters om mogelijke terugleveringskosten door energieleveranciers

Zonnepanelen

Bij onze klantenservice merken we dat de vragen van bezorgde zonnepanelenbezitters hierover met de dag toenemen. We verwachten dat meerdere energieleveranciers het voorbeeld van Vandebron zullen volgen.

Klanten met zonnepanelen gaan meer betalen

Uit onze berekeningen blijkt dat door de vaste terugleveringskosten die Vandebron gaat rekenen, klanten met zonnepanelen zo’n 4 tot 46 euro per maand extra gaan betalen. Hoewel Vandebron voorop loopt in deze marktbeweging, zijn andere energiebedrijven van plan om vergelijkbare of alternatieve methoden toe te passen om de kosten van het verwerken van zonne-energie te verdelen.

“Meerdere andere leveranciers hebben zich al bij Overstappen.nl gemeld en geven aan dat zij plannen hebben om anders met de contracten voor zonnepanelenbezitters om te gaan. Hoe die contracten er precies uit zouden zien, is nog niet duidelijk. Maar we zien ook dat er energieleveranciers zijn die zelfs overwegen om zonnepanelenbezitters alleen kortlopende contracten aan te bieden, of zelfs helemaal geen contract meer aan te bieden.”

Tom Schlagwein
Energie-Expert Easyswitch.nl

Het aanbod verandert

We zien dat consumenten bij veel leveranciers geen contract kunnen afsluiten als zij meer energie opwekken dan verbruiken, of nog erger; überhaupt geen contract afsluiten als zij zonnepanelen hebben. Zo heeft Essent per 21 augustus 2023 aangekondigd om geen driejarig contract meer beschikbaar te stellen voor zonnepanelenbezitters. Ook is de gemiddelde terugleververgoeding van alle leveranciers in Nederland in drie maanden tijd gedaald met gemiddeld 19 procent. Klanten die netto terugleveren aan het net krijgen dus minder voor hun teruggeleverde stroom vergeleken met drie maanden geleden.

Maar waarom overwegen steeds meer energieleveranciers om terugleverkosten te berekenen aan klanten met zonnepanelen?

“Op zich is het heel begrijpelijk dat leveranciers dit overwegen, omdat de kosten die zij maken voor klanten met zonnepanelen hoger zijn door onbalans op de markt. Omdat je gas en stroom niet kunt opslaan en het net wel stabiel moet blijven, brengt dat bepaalde kosten met zich mee die onbalanskosten genoemd worden.”

Tom Schlagwein
Energie-Expert Easyswitch.nl

Nu is het zo dat de klanten zonder panelen opdraaien voor die kosten die leveranciers doorberekenen aan hun klanten. Leveranciers gaan daar nu verandering in brengen. Je kan beargumenteren dat dit eerlijker is voor de hele markt. Dat neemt niet weg dat de klanten met panelen wel een bepaalde investering hebben gemaakt, waarvoor de terugverdientijd nu plotseling, en binnen een zeer kort tijdsbestek wijzigt.

Ons advies voor klanten met zonnepanelen

De ontwikkelingen in de energiesector roepen vragen op over de toekomstige regelingen voor zonnepaneleneigenaren en de bredere uitdagingen bij het integreren van grootschalige zonne-energie in het energienetwerk. Wij raden consumenten aan om de ontwikkelingen in de gaten te houden en zich goed te informeren en bewuste keuzes te maken om de beste balans te vinden tussen duurzaamheid en financiële haalbaarheid.

Frederique Binneveld

Bedankt voor het lezen! Ik heb dit artikel met liefde geschreven om jou te informeren. Is dat gelukt of heb je nog een vraag? Of een opmerking? Of wil je graag iets lezen over een ander onderwerp dat nog niet op onze blog staat?

Ik wil dit delen met mijn vrienden en volgers: