Menu

Een goedkoop mobiel abonnement is voor u binnen handbereik. Op basis van uw verbruik en wensen tonen wij de goedkoopste mobiele abonnementen van dit moment. Zelf abonnementen vergelijken en ranglijstjes bijhouden? Bespaar tijd en moeite met onze vergelijker. Uw gsm abonnement vergelijken doet u hier.

  • Wij zijn onafhankelijk en vergelijken de beste en goedkoopste mobiele telefoonabonnementen.
  • Alle populaire telefoons zijn beschikbaar met de abonnementen.
  • Het abonnement sluit u af bij de provider zelf.
  • Overstappen is erg eenvoudig. Lees meer: overstappen Sim Only en FAQ Telefonie & Sim Only
  • U kunt ook een geheel nieuwe aanvraag doen. Het hoeft geen overstap te zijn.

Mobiel abonnement vergelijken

Als u de keuze moet maken tussen mobiele abonnementen zijn er veel verschillende factoren waar u op moet letten. Behalve de keuze wat voor specificaties u in uw abonnement wilt is het ook een belangrijke keuze wat voor mobiele telefoon u wilt. Wilt u een telefoon met Android, iOS of Windows Phone? Hoe vaak gebruikt u uw telefoon om te bellen, sms’en en internetten?

Dit zijn allemaal zaken waar u op moet letten bij het kiezen van een abonnement in combinatie met een telefoon. Hieronder staan nog een aantal onderwerpen waarmee u meer inzicht krijgt in de wereld van mobiele abonnementen.

Wat is een gsm + abonnement?

Als consument heeft u een zeer uitgebreide keuze op het moment dat u een nieuwe mobiele telefoon zoekt. U heeft de keuze uit verschillende besturingssystemen, verschillende merken en binnen deze merken ook nog veel verschillende type telefoons. Dan heeft u bij het kiezen van een passend abonnement ook nog de keuze tussen een behoorlijk aantal providers, die ook weer veel verschillende abonnementen aanbieden.

Het is verstandig om eerst een telefoon te zoeken die u aanspreekt en daarna de abonnementen te vergelijken die mogelijk zijn. Een mobiel abonnement vergelijken doet u in de vergelijker.

Ongeveer vier op de tien Nederlanders kiest momenteel voor een telefoonabonnement inclusief een mobiele telefoon. Dit houdt in dat consumenten een telefoon kiezen in combinatie met een mobiel abonnement met bepaalde kenmerken (aantal minuten bellen, aantal sms’jes en aantal MB’s) en daar maandelijks een vast bedrag voor betalen. Bij sommige abonnementen, vooral de wat duurdere, zit de telefoon gratis bij het abonnement inbegrepen. Bij de wat goedkopere abonnementen is het normaal om een klein bedrag bij te betalen voor het toestel.

Telefoonabonnementen vergelijken en kiezen

Welke mobiele telefoon u wilt is meestal na een korte vergelijkperiode wel duidelijk. Wat vaak niet meteen duidelijk is, is welk abonnement u nodig heeft. U weet immers nooit van tevoren hoe vaak u uw telefoon precies gaat gebruiken per maand. Het is wel mogelijk schattingen te maken over uw mobiele telefoonverbruik.

Hiervoor is het belangrijk om te weten te komen op welke aspecten een abonnement kan verschillen. De belangrijkste verschillen zitten in het aantal belminuten, de sms’jes en de hoeveelheid MB’s die u mag gebruiken. Hoeveel u belt en sms’t in een maand is meestal wel ongeveer te bedenken, maar vooral uw internetverbruik is tegenwoordig lastig in te schatten.

Als u twijfelt over de grootte van uw mobiele abonnement is het verstandig om een iets ruimer abonnement te nemen dan u denkt. Het is namelijk zo dat als u buiten uw bundel belt, sms’t of gebruikmaakt van internet de providers een veel hogere prijs vragen en het mogelijk is dat u ongewild behoorlijk hoge kosten kunt maken.

Als u totaal geen idee heeft hoeveel minuten, sms’jes en/of mobiel internet u gebruikt kan onderstaande tabel u misschien wel helpen. Deze cijfers zijn een indicatie voor wat voor abonnement u ongeveer nodig heeft, en zijn gebaseerd op gemiddelden.

Minder dan een gemiddelde gebruikerGemiddelde gebruikerMeer dan een gemiddelde gebruiker
Aantal minuten bellen< 100 minuten100-200 minuten> 200 minuten
Aantal sms’jes sturen< 100 sms’jes100 sms’jes> 100 sms’jes
Aantal MB’s internet gebruiken< 200 MB’s200-1000 MB’s> 1000 MB’s

*Deze aantallen zijn per maand

Het verschil tussen de minuten en sms’jes is voor de verschillende ‘soorten’ gebruikers niet zo groot, dit komt mede omdat er steeds meer via het internet gecommuniceerd wordt. E-mail, Skype en vooral Whatsapp zijn steeds populairder. Het verschil in het internetverbruik is groter, omdat er steeds meer video’s (zowel Youtube als gemiste televisieprogramma’s) bekeken worden op de mobiele telefoons.

Uw bel- en sms gedrag is voor uzelf meestal wel redelijk in te schatten, in tegenstelling tot uw mobiele internet verbruik. Een zeer belangrijke factor hiervoor is ook of u thuis een draadloos netwerk heeft. Als u uw telefoon namelijk met WiFi verbindt gebruikt deze helemaal geen mobiel internet uit uw bundel. Als u dus veel thuis bent is het goedkoper om een kleinere internetbundel te nemen.

Bent u juist veel onderweg met uw mobiele telefoon? Dan kan het verstandig zijn om een wat ruimere internetbundel te nemen. Bekijk de verschillende abonnementen nu in de vergelijker!

Mobiel abonnement met onbeperkt internet

Mobiel internet is een steeds belangrijker wordend onderdeel in het dienstenaanbod van mobiele providers. Providers doen grote investeringen in een beter, sneller en stabieler netwerk en mede door de komst van 4G gebruiken steeds meer mensen steeds meer mobiel internet.

Als u in uw abonnement een internetbundel gekozen heeft bent u gebonden aan een bepaalde hoeveelheid data, of u moet veel te veel willen betalen buiten uw internetbundel. Daarom zijn sommige providers met iets anders gekomen, sommige abonnementen bieden namelijk onbeperkt internet aan. Hiermee heeft u dus nooit meer last van hoge kosten buiten uw bundel. In de meeste gevallen is het zo dat de internetsnelheid fors naar beneden gaat als u uw data uit de bundel verbruikt heeft.

Verschil tussen een abonnement en prepaid bellen

Het verschil tussen een telefoon met een abonnement en prepaid bellen is simpel gezegd dat u bij een abonnement een vast bedrag per maand betaalt om uw telefoon te gebruiken en bij prepaid bellen heeft u een tegoed wat u zelf op moet waarderen als deze op is. Vaak hebben mensen met prepaid een goedkope mobiele telefoon en deze gebruiken ze ook een stuk minder vaak.

Twee op de drie Nederlanders heeft een telefoon met een abonnement (zowel sim only als een abonnement in combinatie met een telefoon). Dit is voor de meeste mensen gemakkelijker en overzichtelijker bij de aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon. Overzichtelijker omdat er een vast maandbedrag is wat elke maand betaald moet worden en gemakkelijker omdat er niet in één keer een groot bedrag betaald hoeft te worden.

Prepaid telefoons worden steeds minder populair en veel mensen maken de overstap naar een telefoon met een abonnement. De reden hierachter is dat meer mensen een smartphone willen welke geoptimaliseerd is voor een verbinding met het internet. Wilt u een nieuwe gsm zonder in uw ogen te veel te betalen? Ga dan op zoek in de vergelijker naar het goedkoopste mobiel abonnement.

Nummerbehoud bij een nieuw mobiel abonnement

Als u een nieuw abonnement afsluit hoort hier in principe ook een nieuw telefoonnummer bij. Als u aangeeft in uw bestelling dat u uw huidige nummer wilt behouden kan dit bij alle providers gratis geregeld worden. Dit betekent dat u gewoon op hetzelfde nummer bereikbaar bent en u dus niet iedereen om u heen op de hoogte hoeft te stellen dat uw telefoonnummer veranderd is.

Het is wel belangrijk dat u dit aangeeft bij uw bestelling!

Als u een nieuw abonnement afsluit zegt uw nieuwe provider uw huidige abonnement op, dit hoeft u dus niet zelf te doen. Dit kunt u doen vanaf 60 dagen voor de contract einddatum van uw abonnement. Als u van prepaid naar een abonnement overstapt is het belangrijk om op te letten dat u al uw beltegoed verbruikt heeft wat op de simkaart staat. Dit is na het overzetten van uw telefoonnummer namelijk onbruikbaar. Verder is het ook belangrijk dat u uw simkaartnummer van uw huidige simkaart weet, want deze moet u invullen als u aangegeven heeft dat u nummerbehoud wilt (staat achterop de simkaart).

Huidige abonnement verlengen

Verlengen van uw huidige abonnement is een mogelijkheid als uw abonnement bijna afgelopen is. Uw abonnement stilzwijgend laten verlengen is ook een optie, maar zelf verlengen kan veel voordelen hebben. Doordat u bij dezelfde provider blijft, behoudt u automatisch uw telefoonnummer en uw abonnement wordt aangepast naar de nieuwe abonnementsvorm die u gekozen heeft. Een ander voordeel is dat u geen aansluitkosten hoeft te betalen als u verlengt bij dezelfde provider.

Uw abonnement verlengen kan al voordat het abonnement afgelopen is. Het is afhankelijk van de provider vanaf wanneer dit precies is. Bij Tele2, Telfort, T-Mobile en Vodafone kan dit vanaf 4 maanden voor de einddatum. Bij KPN kan dit vanaf 6 maanden voor de einddatum.

Tips voor goedkopere mobiele abonnementen

Providers bieden veel verschillende abonnementen aan. Vooral omdat mobiel internet steeds belangrijker wordt zit er in de grootte van uw internetbundel de meeste kostenspreiding. Daarom kan het veel geld schelen als u uw internetverbruik zo laag mogelijk houdt. Dit kunt u doen door op zoveel mogelijk plaatsen met draadloos internet (WiFi) te verbinden. Zo wordt er geen data vanuit uw internetbundel verbruikt. Verder kost het bekijken van bijvoorbeeld Youtube filmpjes via mobiel internet in verhouding erg veel data. Ook het gebruiken van navigatiesoftware kan veel data kosten, omdat de telefoon steeds de nieuwe plattegronden moet downloaden.

  • Verbind waar mogelijk uw telefoon met een draadloos netwerk
  • Kijk geen filmpjes via mobiel internet vanwege hoog dataverbruik

Zoek een goedkoop mobiel abonnement dat bij u past in de vergelijker.