WoonEnergie | Tarieven, Beoordelingen & Cashback l EasySwitch
Wil jij meer weten over de WoonEnergie? Wij hebben zoveel mogelijk informatie over de leverancier voor je op een rijtje gezet: tarieven, contactgegevens, beoordelingen, veelgestelde vragen en meer. Meteen de actietarieven en loyaliteitsbonussen van energieleveranciers bekijken kan natuurlijk ook. Vergelijk energieprijzen om te zien welk energieproduct bij jouw verbruik past.

Over WoonEnergie

WoonEnergie zit gevestigd in Rotterdam. Het is opgericht door woningcorporaties en levert energie aan wooncorporaties en hun huurders. Het is een dochteronderneming van Eneco. Ze leveren aan 500 woningcorporaties en 2,4 miljoen huurders energie. Ze zetten zich in om ervoor te zorgen dat huurders minder energie gebruiken en hebben het streven om alleen groene energie te leveren.

WoonEnergie Tarieven

WoonEnergie biedt contracten met vaste en variabele energieprijzen aan. Bij een contract met een vaste energieprijs, blijft het tarief gedurende de contractperiode gelijk. Dit kan voor één of meerdere jaren het geval zijn.
Het getoonde tarief voor stroom en gas is inclusief energiebelasting en 21% btw. De tarieven zijn gebaseerd op basis van een nieuw modelcontract met een verbruik tot 10.000 kWh stroom en 170.000m3 gas. De terugleververgoeding is gebaseerd op het enkeltarief.
Als je instapt kunnen de tarieven anders zijn dan hieronder getoond. Kijk voor de meest actuele tarieven op energieprijzen. Voor de terugleververgoeding kan je terecht op terugleververgoeding.

Product Tarief
Stroom enkel € 0,304
Stroom normaal € 0,304
Stroom dal € 0,304
Gas € 1,094
Terugleververgoeding € 0,090

Laatste update: 2 mei 2024

variabele tarieven WoonEnergie

Daluren van WoonEnergie

Alleen als jij een meter met een dubbel telwerk hebt of een slimme meter maak jij gebruik van het daltarief. Met een enkele meter betaal je een bedrag wat een combinatie is tussen het laag- en hoog tarief.

Wanneer de dal- en piekuren zijn hangt af van je netbeheerder. De energieleverancier heeft hier niks over te zeggen. Afhankelijk van de regio waar je in woont kunnen de dal- en piekuren verschillen. In de tabel hieronder staat per provincie wanneer de dal- en piekuren zijn.

Provincie Daluren
Groningen 23:00 – 07:00
Friesland 23:00 – 07:00
Drenthe 23:00 – 07:00
Overijssel 23:00 – 07:00
Gelderland 23:00 – 07:00
Flevoland 23:00 – 07:00
Utrecht 23:00 – 07:00
Noord-Holland 23:00 – 07:00
Zuid-Holland 23:00 – 07:00
Noord Brabant 21:00 – 07:00
Limburg 21:00 – 07:00
zonne energie WoonEnergie

Terugleververgoeding van WoonEnergie

Bij WoonEnergie krijg je als terugleververgoeding het tarief dat je van te voren met ze hebt afgesproken. Dit kan dus voor iedereen anders zijn. Je hebt alleen recht op een terugleververgoeding wanneer je zelf energie opwekt met zonnepanelen.
Aan het eind van het jaar zal je energieleverancier gaan salderen. Dan wordt er gekeken hoeveel energie jij hebt opgewekt en hoeveel jij hebt verbruikt. Als je meer hebt opgewekt dan je hebt verbruikt kan het zo zijn dat je geld terug krijgt van WoonEnergie. Bij WoonEnergie mag je onbeperkt blijven terugleveren.

Loyaliteitsbonus of cashback

Energieleveranciers bieden via vergelijkingswebsites zoals EasySwitch.nl loyaliteitsbonussen of cashbacks aan, deze worden aan het eind van het eerste contractjaar uitgekeerd. Voorheen waren dit welkomstkortingen, maar met de komst van de nieuwe opzegboete is er ook een wijziging in de regels rondom een welkomstkorting. Energieleveranciers zijn nu verplicht de welkomstkorting binnen 2 maanden uit te keren. Om voor jou toch het goedkoopste contract aan te kunnen bieden en ervoor te zorgen dat je minimaal een jaar bij de leverancier blijft bieden ze nu loyaliteitsbonussen aan. De loyaliteitsbonus die je bij ons op de website vindt, zal je niet tegenkomen op de website van WoonEnergie zelf.


Welke contracten heeft WoonEnergie

WoonEnergie biedt zowel vaste als variabele energiecontracten aan met een looptijd van één, drie of vijf jaar. Binnen deze contracten wordt er onderscheid gemaakt tussen groene contracten, grijze contracten en gecombineerde contracten. Gecombineerd wil zeggen dat het uit zowel groen als grijze stroom kan bestaan.

Waar haalt WoonEnergie de energie vandaan?

Soort energie Product % duurzaam
WoonEnergie Stroom 100% Windenergie EU 100% Duurzaam
groen WoonEnergie

Hoe ziet WISE de energieleverancier WoonEnergie?

WISE geeft WoonEnergie een 4,0 in hun groene energievergelijker 2021. Het cijfer is opgebouwd uit drie onderdelen: investeringen, inkoop en levering. Zij beoordelen WoonEnergie als apart bedrijf. Voor WoonEnergie liggen de kansen bij het inkoop. Ze zouden meer energie direct bij de bron moeten inkopen om een hoger cijfer te krijgen.

Voor ons eigen duurzaamheidslabel kijken wij naar het energiecontract dat wordt aangeboden via ons; is dat groen, grijs of gecombineerd. Wij vinden dat een groen contract alleen het label duurzaam mag krijgen wanneer de stroom in Nederland wordt opgewekt via hernieuwbare bronnen; wind, water, zon. En wanneer het gas minstens CO2-gecompenseerd is. Het kan dus voorkomen dat het gehele energiebedrijf binnen het onderzoek van WISE minder scoort. Maar dat het energiecontract in onze vergelijker hoog staat onder duurzaamheid. Dat betekent dat het product wat ze via ons aanbieden volgens onze maatstaven duurzaam is.
Wij laten altijd het cijfer van WISE in onze vergelijker zien, zodat jij zelf kan beslissen of je bij deze energieleverancier aangesloten wilt zijn of niet.


Wat te doen bij verhuizen

Je moet zelf aangeven bij WoonEnergie als je op het punt staat om te verhuizen. Je kan dit digitaal doorgeven. Je moet uiterlijk twee weken voordat je verhuist aan WoonEnergie je nieuwe adres hebben doorgegeven. Zorg dat je binnen vijf dagen na je verhuizing de meterstanden van je oude en nieuwe woning doorgeeft. Het liefst met een handtekening van jou erbij.
WoonEnergie ziet een verhuizing niet als geldige reden om tussentijds je contract bij op te zeggen. Je neemt dus het contract mee naar je nieuwe woning. Dit betekent niet dat je een geheel nieuw contract hebt. Je neemt je oude contract mee met de oude voorwaardes en resterende looptijd.
Als je tijdelijk twee adressen hebt dan zal WoonEnergie op beiden adressen gas en/of elektriciteit leveren. Zodra je geen gas en/of elektriciteit meer nodig hebt bij jouw vorige woning moet je zelf dat contract opzeggen.

contract WoonEnergie

Opzeggen WoonEnergie

Opzeggen bij WoonEnergie kan mondeling, schriftelijk of
digitaal. Ze hanteren de wettelijke opzegtermijn van 30 kalenderdagen. Let er wel op dat je een opzegvergoeding moet betalen als je vroegtijdig je contract opzegt. De hoogte van de opzegboete is afhankelijk van het soort contract en de resterende looptijd. Dit kun je nalezen in de contractvoorwaarden van WoonEnergie.

WoonEnergie vergelijken met andere energieleveranciers

Je zoekt een nieuwe energieleverancier en overweegt een overstap naar WoonEnergie? Maak gebruik van onze energievergelijker. Je krijgt een overzicht van meerdere energieleveranciers en hun tarieven. Vergelijk verschillende mogelijkheden en vind de energieleverancier met de beste voorwaarden tegen de scherpste prijs.

Vergelijk Energie


Beoordeling klantervaringen
0
Prijsinzichten
Betaling
Overstapproces
Online hulp
Klantenservice
Duurzaamheid
Beoordeling Easyswitch
0
Prijsinzichten
Betaling
Overstapproces
Online hulp
Klantenservice
Duurzaamheid
Gemiddelde beoordeling:
0 uit 10

Klantervaringen

Wat doet EasySwitch.nl en wat doet WoonEnergie?

EasySwitch.nl helpt je bij het vergelijken van energieleveranciers. Met de energievergelijker kun je kijken welke energieleverancier de scherpste tarieven aanbiedt. Wanneer het blijkt dat er een goede deal tussen zit kun je via EasySwitch.nl overstappen. Zodra je de overstap compleet maakt, word je aangemeld bij je nieuwe energieleverancier. Zij zorgen ervoor dat jouw oude energiecontract wordt opgezegd. Op deze manier stap je makkelijk en snel over en hoef je zelf niets te doen. Houd er rekening mee dat het nog 4-6 weken kan duren voordat je daadwerkelijk overstapt naar je nieuwe leverancier. Dit heeft te maken met de verwerkingstijd en de opzegtermijn.

Welke opzegboete hanteert WoonEnergie?

1 juni 2023 zijn de opzegboetes door de ACM gewijzigd: De hoogte van je opzegboete wordt dan bepaald aan de hand van het verlies dat WoonEnergie maakt door de voortijdige beëindiging van je energiecontract. WoonEnergie heeft namelijk energie voor jou ingekocht, die jij niet meer zal afnemen. De geleden schade wordt berekend aan de hand van de energietarieven die in jouw contract staan, de resterende hoeveelheid kWh stroom en/of m3 gas die je nog zou afnemen (dit wordt berekend op basis van het geschatte verbruik wat in je contract staat) en de tarieven die WoonEnergie nu hanteert wanneer iemand een nieuw vergelijkbaar energiecontract afsluit. De berekening gaat dan als volgt:  
  • Opzegboete elektriciteit: Het prijsverschil tussen de huidige tarieven en de contracttarieven (huidige tarieven - nieuwe tarieven) x de hoeveelheid geschatte kWh stroom tot het einde van je contract.
  • Opzegboete gas: Het prijsverschil tussen de huidige tarieven en de contracttarieven (huidige tarieven - nieuwe tarieven) x de hoeveelheid geschatte M3 gas tot het einde van je contract.
Wil je graag een rekenvoorbeeld zien? Ga dan naar onze pagina over de opzegboete. Wil je voortijdig overstappen? Vraag dan eerst wat de (geschatte) hoogte van je opzegvergoeding is. WoonEnergie is verplicht dit aan jou te vertellen. Bereken aan de hand van de inschatting of de overstap het waard is. Er zijn een aantal uitzonderingen wanneer WoonEnergie geen opzegboete mag hanteren:
  1. Je zegt binnen 7 dagen voordat je contract eindigt op.
  2. De tarieven van een nieuw energiecontract zijn op het moment van opzeggen hoger dan de tarieven die in jouw contract staan.
  3. WoonEnergie brengt later dan 6 weken na het beëindigen van je contract de opzegboete in rekening.

Hoe verlopen betalingen aan WoonEnergie?

De betalingen aan WoonEnergie verlopen via een automatische incasso. Van te voren wordt bepaald welke dag van de maand het termijnbedrag wordt afgeschreven.

Hoe krijg ik mijn bevestiging van WoonEnergie?

Nadat je een aanvraag bij WoonEnergie hebt gedaan word je zo spoedig mogelijk gebeld.

Hoe wordt het maandbedrag vastgesteld?

Het maandbedrag wordt vastgesteld op basis van het bij WonnEnergie bekende verbruik.

Kan je het maandbedrag aanpassen bij WoonEnergie?

Ja, je kan het maandbedrag bij WoonEnergie zelf aanpassen. Door te bellen met de klantenservice.

Is een spoedaanvraag mogelijk bij WoonEnergie?

Ja, WoonEnergie accepteert spoedaanvragen.

Wordt er een kredietcheck gedaan WoonEnergie?

Bij ons is het niet bekend of WoonEnergie een kredietcheck doet.

Heeft de leverancier een app/online omgeving met gebruikersoverzicht?

Nee WoonEnergie heeft geen app. Ze hebben wel een online omgeving waarin je al je facturen, contactgegevens, betaalgegevens, overeenkomst, meterstanden (kan je ook online indienen) en veelgestelde vragen kan vinden.
0

Contactgegevens

Adres
Postbus 111
3000AC, Rotterdam
Telefoonnummer
0800-1466
Website
Wil jij meer weten over de WoonEnergie? Wij hebben zoveel mogelijk informatie over de leverancier voor je op een rijtje gezet: tarieven, contactgegevens, beoordelingen, veelgestelde vragen en meer. Meteen de actietarieven en loyaliteitsbonussen van energieleveranciers bekijken kan natuurlijk ook. Vergelijk energieprijzen om te zien welk energieproduct bij jouw verbruik past.

Vergelijk leveranciers

Zojuist overgestapt