Natuurlijk wil je van energieleverancier overstappen zonder dat je een boete (ook wel opzegvergoeding genoemd) krijgt. Je kunt alleen een boete krijgen als je een energiecontract voor bepaalde tijd (vast contract) hebt en te vroeg overstapt. Wanneer je te vroeg overstap is de kans groot dat je een boete zult krijgen voor contractbreuk. Energieleveranciers zijn door de Autoriteit Consument & Markt gebonden aan maximumbedragen die zij in rekening mogen brengen voor contractbreuk. Vanaf 1 juni 2023 gaat de hoogte van de boete veranderen. Lees hieronder in welke situaties je een opzegboete kunt krijgen en wat de hoogte van de huidige én nieuw boete is.
De opzegboete is een soort vergoeding die betaald moet worden aan de energieleverancier voor het vroegtijdig verbreken van je contract. De boete kan alleen in rekening worden gebracht als de overeenkomst nog loopt wanneer je opzegt. Als je een contract voor 3 jaar afsluit en na een jaar al wilt overstappen, dan zeg je bijvoorbeeld het contract voor het einde van de contractduur op. Je moet dan waarschijnlijk een opzegboete betalen. Op een enkele uitzondering na, brengen alle energieleveranciers bij contractbreuk een opzegboete in rekening.
De opzegboetes voor energie gaan vanaf 1 juni 2023 veranderen. Dit komt doordat de energieprijzen enorm zijn gestegen, waardoor de hoogte van de boetes niet meer opweegt tegen het risico van energieleveranciers. Daardoor zal het voor consumenten al snel lonen om voortijdig op te zeggen en de boete voor lief te nemen. Dit zorgt voor grote risico’s bij energieleveranciers, die mogelijk met grote hoeveelheden (relatief) duur ingekochte energie komen te zitten. Deze energie kunnen zij dan niet of enkel nog met verlies verkopen. Daarom heeft de ACM een oplossing gezocht, zodat er weer meer vaste energiecontracten kunnen worden aangeboden. Het verhogen van de opzegboetes bleek een geschikte oplossing voor dit probleem.
De ACM heeft in oktober nieuwe regels voorgesteld met daarin de wijzigingen voor opzegboetes. De nieuwe boetes worden bepaald door uit te rekenen hoeveel schade de leverancier leidt bij het voortijdig opzeggen van het contract door klant. De schade wordt berekend op basis van de kosten voor de ingekochte energie, de resterende hoeveelheid stroom en/of gas en de uiteindelijke verkoopwaarde aan een nieuwe klant.
In dit voorbeeld gaan we uit van een 1-jarig energiecontract dat je na 6 maanden opzegt. Bij het aanvragen van het contract had je je jaarverbruik ingeschat op 3000 kWh stroom en 1000 m3 gas. In de eerste 6 maanden heb je hier 2000 kWh en 400 m3 van verbruikt. De tarieven die je betaalt zijn: € 0,50 per kWh en 2,50 per m3.
Klant | Geschat jaarverbruik | Prijs | Totale kosten |
---|---|---|---|
Stroom | 3000 kWh | € 0,50 | € 1500,00 |
Gas | 1000 m3 | € 2,50 | € 2500,00 |
De leverancier blijft zitten met het restant van 1000 kWh en 600 m3. De stroom en gasprijzen bij de leverancier zijn in die 6 maanden gedaald van € 0,50 naar € 0,40 en van € 2,50 naar € 2,00. De prijzen die nieuwe klanten betalen voor hetzelfde contract zijn dus 10 cent lager voor stroom en 50 cent lager voor gas.
Leverancier | Resterende hoeveelheid | Prijsverschil | Schade voor leverancier |
---|---|---|---|
Stroom | 1000 kWh | € 0,10 | € 100,00 |
Gas | 600 m3 | € 0,50 | € 300,00 |
Totaal | € 400,00 | ||
De totale opzegboete komt uit op € 400. In de huidige situatie zou dit uitkomen op slechts € 100. Een flink verschil!
Let op: De wijziging van de opzegboetes zoals hierboven beschreven moet nog plaatsvinden. De wijziging zal op zijn vroegst op 1 juni 2023 ingaan.
De energieleveranciers zijn gebonden aan maximumbedragen die zij in rekening mogen brengen. Op dit moment is het maximumbedrag afhankelijk van hoe lang het contract nog had moeten lopen. Deze bedragen zijn door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opgesteld. Een energierekening is doorgaans opgesteld uit een elektriciteits- en gascontract. Als je beide producten eerder wilt opzeggen, moet je dit bedrag dus tweemaal betalen. Een opzegging kan duurder uitpakken dan de vergoeding alleen. Heeft de energieleverancier bijvoorbeeld een welkomstkorting beloofd? Deze wordt meestal pas aan het einde van de contractduur uitgekeerd. Bij een eerdere opzegging kan je deze welkomstkorting of welkomstpremie dus mislopen.
Resterende contractduur | Opzegboete stroom | Opzegboete gas | Opzegboete stroom en gas |
---|---|---|---|
Korter dan 1,5 jaar | € 50 | € 50 | € 100 |
1,5 tot 2 jaar | € 75 | € 75 | € 150 |
2 tot 2,5 jaar | € 100 | € 100 | € 200 |
Langer dan 2,5 jaar | € 125 | € 125 | € 250 |
Om te begrijpen wanneer je een opzegboete verschuldigd bent, moet er onderscheid worden gemaakt tussen drie situaties waarop het contract kan worden opgezegd. Een opzegboete kan zoals eerder aangegeven alleen in rekening worden gebracht bij een contract voor bepaalde tijd. In het contract moet dus een duidelijke einddatum worden genoemd.
Je stapt over aan het einde van je contractduur. Dit moment ligt het meest voor de hand. Je mag overstappen naar een andere leverancier en hoeft verder geen opzegboete te betalen. Het enige waar je wel aan moet denken is de opzegtermijn. Deze is in de meeste gevallen minstens 30 dagen voor het einde van het contract. Je nieuwe leverancier zegt je huidige contract voor je op en start met leveren op de afgesproken datum.
Als je na afloop van je contract niet ingaat op het verlengaanbod van je leverancier, dan wordt je contract omgezet naar een variabel contract. Had je dus eerst een contract voor bepaalde tijd en de contractduur is inmiddels verlopen? Als je na het einde van dit contract geen nieuw contract hebt getekend, is je contract dus omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Dat contract mag je meteen opzeggen. Je moet alleen rekening houden met de opzegtermijn van je energieleverancier. Houd er ook rekening mee dat de meeste leveranciers niet gelijk kunnen leveren. Zorg er dus voor dat je niet zomaar je contract opzegt voordat je een startdatum hebt van je nieuwe contract.
Je contract loopt nog, maar je wilt al opzeggen? Dan moet je waarschijnlijk een opzegboete betalen. Je hebt namelijk een afspraak met de energieleverancier gemaakt om voor een bepaalde tijd energie af te nemen, die nu wordt verbroken. Dit geeft de energieleverancier het recht een opzegboete in rekening te brengen. De energieleverancier moet zich wel aan de maximumbedragen houden, zoals ze door de Autoriteit Consument & Markt zijn opgesteld. Houd er wel rekening mee dat de welkomstkorting in veel gevallen ook wegvalt en je hier geen recht meer op hebt.
Beweert de energieleverancier dat er sprake was van een stilzwijgende verlenging en dat er een opzegboete verschuldigd is? Dit klopt niet! Na het einde van je contractduur mag de energieleverancier je vaste contract niet stilzwijgend verlengen, maar moet het contract worden omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Een variabel contract mag dus altijd per direct worden opgezegd. Het enige waar je rekening mee moet houden is de opzegtermijn. Deze is doorgaans 30 dagen. Wanneer je een verlengingsaanbod bent aangegaan sluit je eigenlijk weer een nieuw contract af. In dit geval kan een leverancier weer wel een boete voor contractbreuk in rekening brengen.
Nadat het contract is beëindigd, ontvang je van de energieleverancier een eindafrekening. Deze moet binnen 6 weken na de overstap of verhuizing worden verstuurd, dit kan ook per email. Op de eindafrekening moet ook de opzegboete in rekening worden gebracht. Is binnen 6 weken de opzegboete niet in rekening gebracht? Dan hoef je deze dus niet te betalen. Als de energieleverancier dit na 6 weken toch doet, kun je stappen ondernemen.
Het kan voorkomen dat de energieleverancier ten onrechte een opzegboete in rekening brengt of dat er iets niet klopt. Denk aan de hoogte van het bedrag of dat de rekening te laat is verstuurd. In dit soort gevallen kun je mogelijk stappen ondernemen om de rekening niet te hoeven betalen.
In sommige gevallen kan het goedkoper zijn om een veel goedkoper energiecontract te kiezen en de opzegboete voor lief te nemen. Dit is alleen als de prijzen in de markt flink dalen. Je moet dan even een rekensommetje maken. Hoeveel verwacht je te gaan besparen bij je nieuwe energieleverancier? Is de besparing hoger dan de opzegboete die je moet betalen? Dan kan het verstandig zijn om het contract eerder op te zeggen. Houd er wel rekening mee dat je bij een eerdere opzegging de welkomstkorting of welkomstpremie kan mislopen.
Weet je niet zeker of vroegtijdig opzeggen in jouw geval zinvol is? Neem contact op met onze klantenservice. Wij helpen je graag met de berekening! Ook voor andere vragen over opzegboetes kun je bij ons terecht.
Laatste update: 16 mei 2023
Gecontroleerd door: Tom Schlagwein
Prinsjesdag 2022 staat net als voorgaande jaren in het teken van het nieuwe werkjaar van de regering en de vele wijzigingen die dit met zich mee brengt. Dit...
Lees meerNieuwe klanten betalen honderden euro’s per jaar meer voor energiecontract dan al bestaande klanten Amsterdam, 12 september 2022 – Het eind van...
Lees meerEr komt voorlopig nog geen eind aan de onstuimige energiemarkt. De prijzen van energie zijn nog steeds ongekend hoog, maar de variabele energietarieven per 1...
Lees meer