Wat doe ik wanneer mijn energieleverancier failliet is?

Het kan voorkomen dat je energieleverancier failliet wordt verklaard. Dit komt meestal door financiële problemen bij de leverancier. In 2021 zagen wij dat dit ontstond door de hoge inkoopprijzen voor het stroom en gas. Daardoor kunnen sommige leveranciers niet meer aan de voorwaarden voor een leveringsvergunning voldoen. Wanneer dat gebeurd, besluit de ACM, de toezichthouder in de markt, de leveringsvergunning in te trekken. Wanneer jouw leverancier failliet is gegaan zul je veel vragen hebben. Hieronder vind je meer informatie over wat er dan gebeurd en wat je het beste kunt doen.

Wie levert nu mijn stroom en gas?

Wanneer een leverancier failliet wordt verklaard en de ACM de leveringsvergunning heeft ingetrokken zal je niet zonder stroom en gas komen te zitten. De ACM of netbeheerder regelt namelijk altijd een nieuwe leverancier die op jouw adres gaat leveren.

Wie wordt mijn nieuwe leverancier?

Jouw nieuwe leverancier wordt door de ACM of netbeheerder aangewezen. De ACM zoekt met jouw huidige leverancier een leverancier die alle klanten wilt overnemen. Het kan voorkomen dat er geen specifieke leverancier gevonden wordt die alle klanten in één keer wilt overnemen. In dat geval worden de klanten verdeeld over verschillende leveranciers door de netbeheerders. Je ontvangt hier binnen enkele dagen een mail over met meer informatie. Wanneer je in deze situatie zit is het dus belangrijk om je mail goed in de gaten te houden. Heb je na 2 weken nog geen mail ontvangen? Dan kun je altijd navraag doen bij jouw lokale netbeheerder.

Ik wil zelf een nieuwe leverancier kiezen, kan dat?

Om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt krijg, je een leverancier aangewezen door de ACM. Er is dan eerst een korte periode, van maximaal 20 werkdagen, waarin de ACM op zoek gaat naar een nieuwe leverancier voor jou. Tijdens deze periode kun je niet overstappen. Daarna levert de door de ACM aangewezen leverancier stroom en gas op jouw adres.

Na de bekendmaking ben je dan vrij om over te stappen naar een leverancier van jouw keuze. Houd er wel rekening mee dat je nog een opzegtermijn hebt bij je aangewezen leverancier. Deze opzegtermijn ligt meestal rond de 30 dagen.

Hoe kan ik zelf een nieuwe leverancier kiezen?

Zoals hierboven aangegeven is het de eerste periode niet mogelijk om over te stappen. Nadat je nieuwe leverancier is aangewezen kun je alvast een overstap aanvragen. Echter, moet je wel rekening houden met de opzegtermijn. Het overstappen doe je gemakkelijk aan de hand van de volgende 5 stappen:

  1. Ga naar de pagina energie vergelijken
  2. Vul je gegevens in en maak een vergelijking
  3. Kies de beste deal voor jou
  4. Vul het aanvraagformulier in en zet de einddatum van je contract op de laatste dag van de opzegtermijn. Je nieuwe leverancier begint daarna met leveren. :)
  5. Bevestig je aanvraag. Je nieuwe leverancier stuurt je binnen 5 werkdagen het contract met de startdatum. Check of alles naar wens is. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd.

Vergelijk Energie

Mocht je verder nog vragen hebben of hulp willen bij het overstapproces? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice.

Ik krijg nog geld van mijn vorige leverancier, krijg ik dit nog?

Wanneer een leverancier failliet gaat wordt er een curator aangesteld om alle bezittingen en schulden in kaart te brengen. De curator maakt de balans op en zal de schuldeisers op wettelijke volgorde terugbetalen. Wanneer je nog geld tegoed hebt van het bedrijf is de kans groot dat je dit geld gedeeltelijk of niet terugkrijgt. Dit geldt ook voor een eventuele welkomstkorting. Op de website van je leverancier kun je terugvinden wie de curator is. Voor financiële vragen kun je bij deze partij terecht.

Is het handig om mijn laatste bedrag te storneren?

De ACM adviseert om alle rekeningen van je leverancier te betalen. Je betaalt namelijk voor de stroom en gas die je verbruikt hebt. Wanneer je via automatische incasso betaalt, heb je altijd het recht om te storneren. Houd er wel rekening mee dat hier gevolgen aan kunnen zitten. Er is dan wettelijk gezien een betalingsachterstand. De ACM zegt hierover het volgende: “Betaalt u maandelijks meer voor uw energie dan dat u verbruikt? Dan mag u die betalingsachterstand soms verrekenen met het bedrag dat u nog krijgt van uw leverancier. Maar let goed op: dit mag niet altijd. Hier zijn wettelijke regels voor.”

Wanneer je twijfelt over wat handig is om te doen kun je altijd contact opnemen met het juridische loket.

Moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Ja. We raden aan om altijd je meterstand door te geven als hierom gevraagd wordt. Als je een slimme meter hebt dan wordt dit vaak automatisch uitgelezen.

Tips:

  • Als je huidige leverancier failliet is gegaan, worden er vaak op korte termijn vragen en antwoorden op de website gepubliceerd.
  • Zodra de nieuwe leverancier bekend is, wordt er ook vaak vanuit hen een veelgestelde vragen pagina gepubliceerd met meer informatie.
  • Bij een faillissement wordt altijd een curator aangesteld. Hier kun je terecht met financiële vragen. Dit wordt op de website van de oude leverancier vermeld.
  • Weet je niet wie jouw leverancier is? Dan kun je altijd navraag doen bij jouw lokale netbeheerder.
  • Vaak zijn de nieuwe tarieven erg hoog. Vergelijk de tarieven daarom altijd met het aanbod van andere leveranciers om de beste deal te vinden.

Energieleveranciers failliet 2022 & 2023

Er zijn geen energieleveranciers failliet gegaan in 2022. Ook in 2023 zijn er nog geen leveranciers failliet gegaan.

Energieleveranciers failliet 2021

Onderstaande energieleveranciers hebben in 2021 faillissement aangevraagd. Bekijk de leveranciers pagina’s voor meer informatie omtrent het faillissement.

  1. Welkom Energie
  2. Allure Energie
  3. Anode Energie
  4. Sepa Green Energy
  5. Fenor
  6. Naked Energy

Heb je nog andere vragen?

Is jouw vraag nog niet beantwoord? Neem dan contact op met onze klantenservice op 020 – 531 76 70

Laatste nieuws

Blog

DSW maakt zorgpremie 2024 bekend!

Zorgverzekeraar DSW heeft aangekondigd dat de zorgpremie voor 2024 aanzienlijk zal stijgen. De nieuwe premie van € 149,- per maand is een toename van €...

Lees meer
Blog

Prinsjesdag 2023: Wat verandert er in 2024 voor jou?

Gisteren was het weer zover: de derde dinsdag van september, oftewel Prinsjesdag. Op deze dag spreekt onze Koning de Troonrede uit. Hij vertelt dan hoe het...

Lees meer

Onrust bij zonnepanelenbezitters om mogelijke terugleveringskosten door energieleveranciers

Bij onze klantenservice merken we dat de vragen van bezorgde zonnepanelenbezitters hierover met de dag toenemen. We verwachten dat meerdere energieleveranciers...

Lees meer