ACM trekt leveringsvergunning Anode energie in

Anode energie

Op 2 december heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekendgemaakt dat de leverings-vergunning van energieleverancier Anode Energie is ingetrokken. De energieleverancier heeft hier zelf een verzoek voor ingediend bij de ACM. De intrekking betekent dat het energiebedrijf geen energie meer aan consumenten en kleinverbruikers mag leveren en dat alle lopende contracten worden beëindigd. De 14.000 klanten van Anode Energie blijven gewoon energie ontvangen en krijgen vanzelf bericht van hun nieuwe energieleverancier. Welke leverancier dit is en tegen welke tarieven is nog niet bekend.

Hoge energieprijzen eisen hun tol

Anode Energie is de zoveelste energieleverancier die door de huidige energiemarkt financieel in de problemen is gekomen. Door de hoge energieprijzen kon de partij waarbij Anode Energie haar energie inkoopt, haar leveringsverplichtingen niet meer nakomen. Hierdoor moest Anode Energie gas en elektriciteit inkopen tegen sterk gestegen marktprijzen. Uiteindelijk was de energieleverancier door deze financiële tegenvaller niet langer in staat om zijn diensten aan te bieden, waardoor de ACM genoodzaakt was om de leveringsvergunning in te trekken.

Faillissement treft ook holding en dochterbedrijven

Anode Energie vraagt deze week faillissement aan bij de rechtbank in Rotterdam. Het faillissement treft niet alleen Anode Energie, dat ook wel bekend staat als Kleinverbruik Energie der Nederlanden, maar ook de Holding 3274 en twee andere dochterbedrijven waaronder EnergiePlaza en Energie I&V. De Holding 3274 had overigens al eerder te maken met een financiële tegenvaller toen Allure Energie afgelopen maand failliet ging. De moedermaatschappij van Anode Energie was destijds in het bezit van 50% van de aandelen in Allure Energie.

Veelgestelde vragen

We begrijpen dat je nog vragen hebt over het intrekken van de leveringsvergunning van Anode Energie. Daarom vind je hieronder een handig overzicht van de meest gestelde vragen.

Wat gebeurt er nadat Anode failliet wordt verklaard?

Als Anode failliet wordt verklaard, dan wijst de rechtbank een curator aan. Die zal vervolgens op zoek gaan naar een leverancier die de klanten van Anode wil overnemen. De curator krijgt hier tot en met 15 december 2021 de tijd voor. Lukt dat niet, dan verdeelt de ACM de klanten vóór 29 december over alle andere energieleveranciers.

Kan ik overstappen?

Tijdens de overgangsperiode, die maximaal tot 29 december 2021 duurt, kun je niet overstappen naar een andere energieleverancier. Je krijgt automatisch bericht van je nieuwe leverancier over je energiecontract. Daarna kun je zelf besluiten of je bij die leverancier wil blijven of dat je alsnog wilt overstappen naar een andere leverancier. Je nieuwe leverancier mag hierbij een opzegtermijn van maximaal 30 dagen hanteren.

Zit ik straks zonder stroom of gas?

Nee, je blijft gelukkig gewoon stroom en gas ontvangen. Het intrekken van de vergunning heeft geen gevolgen voor de levering van gas en elektriciteit. Je blijft klant bij Anode Energie tot een nieuwe leverancier gaat leveren.

Wat zijn de financiële gevolgen voor mij als klant?

Wanneer Anode failliet gaat, kan dit financiële gevolgen voor jou hebben. Bijvoorbeeld als je nog geld tegoed hebt van het bedrijf. Als je een hoog termijnbedrag vooruit hebt betaald, dan is de kans groot dat je dit geld gedeeltelijk of niet terugkrijgt. Lees hier onze uitleg over wat er gebeurt als je energieleverancier failliet gaat.

Wie wordt mijn nieuwe leverancier?

Het is nog niet bekend wie je nieuwe energieleverancier wordt. Eerst zal Anode Energie officieel failliet verklaard moeten worden. Daarna wijst de rechtbank een curator aan die op zoek gaat naar een energieleverancier die de klanten van Anode Energie wil overnemen. Zodra hierover meer bekend is, zullen we dat hier vermelden.

Ik ben een grootverbruiker, wat nu?

Bovenstaande informatie is alleen van toepassing op kleinverbruikers. Voor grootverbruikers geldt dat Anode Energie hen zo snel mogelijk zal informeren over wat zij kunnen verwachten.

Is je vraag nog niet beantwoord?

Neem dan contact op met onze klantenservice via 020 – 531 76 70. Zij helpen je graag.

Natasja Rohof

Bedankt voor het lezen! Ik heb dit artikel met liefde geschreven om jou te informeren. Is dat gelukt of heb je nog een vraag? Of een opmerking? Of wil je graag iets lezen over een ander onderwerp dat nog niet op onze blog staat?

Ik wil dit delen met mijn vrienden en volgers: