Door onze website te gebruiken, ga je akkoord met onze privacyverklaring

Energiecontract opzeggen

Je energiecontract opzeggen hoef je meestal niet zelf te doen. Bij een overstap naar een nieuwe leverancier, zorgt de nieuwe leverancier ervoor dat je oude contract wordt opgezegd. Toch zijn er enkele situaties waarbij je wel zelf je contract moet opzeggen. We leggen je graag uit hoe dat zit en hoe je, als je zelf je energiecontract moet opzeggen, dit het beste kunt doen.

energieprijzen

Moet ik zelf mijn energiecontract opzeggen?

Over het algemeen zijn er drie redenen om je contract op te zeggen. Afhankelijk van die reden moet je zelf je energiecontract beëindigen. Welke reden geldt er voor jou?

  • Andere leverancier

    1. Ik ga naar een andere leverancier: Nee

    Dit is veruit de belangrijkste reden waarom mensen denken dat ze hun energie moeten opzeggen. Echter, juist in dit geval is het helemaal niet nodig om zelf je contract op te zeggen. Wanneer je op hetzelfde adres blijft en overstapt naar een nieuwe leverancier, zorgt je nieuwe leverancier ervoor dat je oude contract wordt opgezegd. De levering van energie sluit dan naadloos aan: je oude contract wordt beëindigd en je nieuwe contract gaat daarna in.

  • contract bij verhuizing

    2. Energiecontract opzeggen bij verhuizing: Ja

    Als je gaat verhuizen kun je twee dingen doen: je huidige contract meenemen naar je nieuwe adres of overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Veel mensen maken van de gelegenheid gebruik om een nieuwe leverancier te kiezen voor hun nieuwe adres. In dat geval moet je dan wel zelf het energiecontract op je oude adres opzeggen.

    Tip: vergelijk de tarieven van energieleveranciers om het goedkoopste nieuwe contract af te sluiten. Dit kan gemakkelijk in onze vergelijker!

  • geen energie meer nodig

    3. Ik heb geen energie meer nodig: Ja

    Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je geen energie meer nodig hebt, maar een ding is altijd hetzelfde. Of je nu gaat emigreren, overgaat naar een huurhuis met gas, water en licht inclusief, of volledig zelfvoorzienend bent; je moet zelf je energiecontract opzeggen.

    Goed om te weten: Wanneer je geen stroom of gas gebruikt maar wel een aansluiting hebt op je adres kun je niet zomaar je contract opzeggen. Je bent namelijk verplicht een leverancier te hebben op je adres ook al verbruik je niets.

Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen?

Je kunt je energiecontract vaak op vier manieren opzeggen: via de website, per email, telefonisch of per post. Klik in de tabel hieronder op jouw huidige leverancier om de opzegprocedure te bekijken.

Let goed op:

Het is niet altijd verstandig om zelf je energiecontract op te zeggen. Het duurt vaak even voordat een nieuwe leverancier bij je kan leveren, waardoor zonder leverancier kan komen te zitten. Je kunt dan beter een nieuwe aanvraag doen bij een leverancier en de opzegging door hen te laten regelen in plaats van zelf je contract opzeggen.

Opzegtermijn energiecontract

De opzegtermijn van energiecontracten verschilt per type contract. Bekijk de verschillen:

Vast energiecontract opzeggen

Heb je op dit moment een vast energiecontract en wil je deze opzeggen? Dan kun je deze pas 30 dagen voor het einde van het contract opzeggen. Zeg je eerder op? Houd er dan rekening mee dat de leverancier een opzegvergoeding in rekening kan brengen. De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van de resterende contractduur. De ACM heeft hier maximumbedragen voor vastgesteld. Bekijk de opzegvergoedingen pagina voor meer informatie.

Resterende contractduur Opzegboete stroom Opzegboete gas Totaal
Korter dan 1,5 jaar € 50 € 50 € 100
1,5 tot 2 jaar € 75 € 75 € 150
2 tot 2,5 jaar € 100 € 100 € 200
Langer dan 2,5 jaar € 125 € 125 € 250
 

Variabel energiecontract opzeggen

Als je op dit moment een variabel energiecontract hebt dan kun je op ieder moment opzeggen. Er geldt wel een wettelijk opzegtermijn van 30 dagen. Deze begint op de dag nadat je hebt opgezegd. Je contract loopt dus nog 1 maand langer door.

Dynamisch energiecontract opzeggen

In tegenstelling tot variabele contracten heeft een dynamisch energiecontract geen wettelijke opzegtermijn van 30 dagen. Sommige leveranciers wijken hier dus vanaf, waardoor je dagelijks kunt opzeggen en ‘direct’ kunt overstappen naar een nieuwe leverancier. Andere leveranciers hanteren wel een opzegtermijn van 30 dagen. Controleer daarom goed welke termijn je leverancier hanteert in de algemene voorwaarden van je contract. Houd er ook rekening mee dat je nieuwe leverancier meestal pas na een aantal weken kan starten met leveren.

Aanbieder Opzegtermijn
All-in-power 30 dagen
ANWB energie 30 dagen
EasyEnergy Geen opzegtermijn, ieder moment opzegbaar
Energie VanOns 30 dagen
EnergyZero 30 dagen
Frank Energie Geen opzegtermijn, ieder moment opzegbaar
GroeneStroomLokaal 30 dagen
MijnDomein Energie 30 dagen
NextEnergy Geen opzegtermijn, ieder moment opzegbaar
Tibber Geen opzegtermijn, ieder moment opzegbaar
Vrijopnaam 30 dagen
ZonderGas 30 dagen
Zonneplan Geen opzegtermijn, ieder moment opzegbaar

Energie-expert Tom

“Als je een vast contract kun je bij de meeste leveranciers 3 maanden voor het einde al een overstap aanvragen. Soms kan dit ook eerder. Om dat te checken hebben we een optie in de vergelijker ingebouwd zodat je je huidige contract einddatum kan invullen. Er wordt in het aanvraagformulier gecheckt of je de overstap al aan kunt vragen zodat je een boete kan voorkomen!”

Tom Schlagwein , Energie-expert

Tom Schlagwein Energie-expert

Vergelijk energie en kies jouw beste deal

Vergelijk je energie

  • Exclusieve deals
  • Je zit nooit zonder stroom of gas
  • Wij staan altijd voor je klaar

Vertrouwen moet je verdienen

Onze klanten over EasySwitch.nl via Trustpilot

Veelgestelde vragen

    Wordt het opzeggen geregeld als ik via EasySwitch overstap?

    Jazeker. Als je overstapt naar een nieuwe leverancier, dan zegt je nieuwe leverancier je oude contract op. Zij nemen namelijk jouw EAN codes over in het landelijk systeem. Zodra zij starten met leveren wordt de levering van je oude leverancier automatisch stopgezet op deze EAN codes.

    Wat kost het opzeggen van je energiecontract?

    Het opzeggen van een energiecontract is gratis. Er is echter één uitzondering, als je een vast energiecontract hebt en deze voor het einddatum opzegt, dan kan je leverancier een opzegvergoeding in rekening brengen.

    Kan je zomaar overstappen van energieleverancier?

    Of je zomaar kunt overstappen van energieleverancier hangt af van het type contract en de opzegtermijn van je leverancier. Op deze pagina lees je daar alle informatie over!

    Wat is de opzegtermijn van een energiecontract?

    De opzegtermijn van een energiecontract verschilt per type contract. Bij een variabel energiecontract is dit 30 dagen. Bij een dynamisch contract verschilt dit per leverancier. Een vast contract kun je het beste pas opzeggen nadat je contract is afgelopen. Indien je eerder opzegt kan je leverancier een opzegvergoeding in rekening brengen.

    Kun je een variabel energiecontract altijd opzeggen?

    Ja, een variabel energiecontract kun je ten alle tijde opzeggen. Houd er wel rekening mee dat er een opzegtermijn van 30 dagen geldt nadat je het contract hebt opgezegd.

Energiecontract opzeggen binnen 14 dagen bedenktijd

Heb je in de afgelopen 14 dagen een energiecontract afgesloten en wil je deze annuleren? Dat is mogelijk! Iedereen die een energiecontract afsluit heeft het recht om de aanvraag binnen 14 kalenderdagen na de afsluitdatum te annuleren. Heb je het contract via ons aangevraagd? Dan kun je contact met ons opnemen of met de leverancier. Sommige aanvragen kunnen wij zelf annuleren en soms moet je dit zelf bij de leverancier doen. Heb je niet via ons een aanvraag gedaan maar direct bij de leverancier? Neem dan contact op met de leverancier. Vraag altijd om de bevestiging van de annulering.

Hoe lang duurt het overstappen naar een nieuwe leverancier?

Het vergelijken en afsluiten van een nieuw contract kan binnen een paar minuten geregeld zijn. Als je via ons een nieuw contract hebt afgesloten, duurt het in de meeste gevallen nog 6 tot 8 weken voordat je daadwerkelijk bent overgezet naar de nieuwe leverancier. Deze tijd is inclusief de 14 dagen bedenktijd. Zo werkt het:

  • Na je aanvraag, ontvang je van ons direct een samenvatting van je aanvraag per e-mail.
  • Binnen 2-5 werkdagen ontvang je van je nieuwe energieleverancier een bevestiging per e-mail.
  • Vanaf dagtekening van die bevestiging, gaan de 14 dagen wettelijke bedenktijd van je nieuwe contract in.
  • Op de ingangsdatum die op je contract staat gaat je nieuwe leverancier leveren en wordt je oude voor je opgezegd.
  • Rond de ingangsdatum, geef je de meterstanden door aan je nieuwe energieleverancier.
  • Heb je een slimme meter? Dan hoef je niks te doen, want de meterstanden worden automatisch uitgelezen.

  • Binnen 4 tot 6 weken na de startdatum van je nieuwe contract, ontvang je van je oude energieleverancier de eindafrekening.

Laatste update: 17 mei 2023
Gecontroleerd door: Tom Schlagwein

Hulp nodig of heb je een vraag?

Twijfel je over het opzeggen van je contract of heb je een andere vraag? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze energie-experts. We helpen je graag! Onze klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 9:00 tot 17:30 uur.

bellen

Bel

Binnen: 1 minuut

whatsapp

App

Binnen: 15 minuten

e-mail

Mail

Binnen: 2 uur

chat

Chat

Binnen: 4 minuten